Direktlänk till inlägg 27 april 2013

Olika åsikter eller osämja??

Av Monica Johansson - 27 april 2013 19:43

Sitter och funderar över hur olika människor tolkar det som skrivs. Ibland kommer kommentarer som jag inte alls förstår och när det sen skrivs vidare så visar det sig att personerna ifråga syftat på helt olika saker.  Ibland kanske man ska fundera en gång till över om det verkligen är menat så som man först trott. Det pratas också mycket om hur elaka alla är mot varandra på fb, jag måste ifrågasätta om det verkligen är så. Jag uppfattar några få som grälsjuka och lite smått elaka, men på det stora hela tycker jag att det är få personangrepp. Däremot är det många som tar åt sig och känner sig trampade på tårna, och det är många som har åsikter som framförs men det måste vi väl få göra? Att starka åsikter finns tyder väl på att det är ett engagemang för vår ras?

Den senaste tiden har missnöjet med vår rasklubb, eller snarare dess styrelse florerat på fb och kanske även på andra sociala medier.

För alla som läser min blogg är det givetvis kristallklart att jag inte sympatiserar med min rasklubbs styrelses agerande under 2013, det har dock inget med personerna att göra utan på det sätt som de har agerar i sina uppdrag. Under våren har det blivit tydligare och tydligare att vi som medlemmar inte ska förvänta oss vare sig svar eller förklaringar på våra frågor, och om vi skulle få något svar så är det i en sådan översittarton att man baxnar.

Dels påpekas det att medlemmarna faktiskt inte förstår detta med index och dessutom påstås att

en hund som har 97 i index är inte bättre/sämre än en hund som har 102.

Mycket märkligt i mina ögon, även om medelfelet ligger på 10-20 så är det lika fullt hela 5 enheter lägre om den har 97 än 102. Om man sen tittar i specialnumret om Mentalindex så finns följande text från våra forskare"Är man nöjd med rasens situation är det ok att prioritera hundar med avelsvärden omkring 100, men vill man driva populationen i en riktning – förändra till exempel temperamentet – är det viktigt att prioritera hundar med ett avelsvärde som avviker från 100."

Då kunde man ju tycka att det åtminstone borde stå att vi ska sträva efter att egenskapen nyfikenhet/orädsla ska vara över 100, inte att den ska vara runt 100??

Jag pratar med väldigt många människor och kan tala om att det är många som känner sig riktigt lurade, här har skänkts massor med pengar till projektet för att mentaliteten ligger folk varmt om hjärtat. Nu höjs rösterna för att vi kanske hade kunnat göra annat för dessa pengar. Har vi fått fram detta index för att vi är så nöjda med rasen eller har det gjorts för att vi skulle förbättra vissa delar? Ja, jag har i alla fall följt detta med stort intresse just för att jag verkligen anser att vi behöver ett enklare verktyg för att förbättra vår ras, inte för att vi ska ligga kvar på samma nivå………..Vi får också hela tiden höra att vi förstås kommer få lära oss mycket mera om detta i framtidenoch detta påstås utan att ha minsta aning om medlemmarnas insyn i hur avelsvärden används. Den senaste kommentaren jag hörde från en styrelsemedlem var så otroligt plump och oförskämd så den inte ens kan återges……….

Nu höjs till och med röster för att ett misstroendevotum ska riktas mot styrelsen och detta har jag aldrig varit med om tidigare…..

Det kanske är dags att börja visa lite respekt mot sina medlemmar, svara på ett vettigt sätt och inte i en översittarton, se till att alla får göra sin röst hörd och det görs definitivt inte med en remisstid på 1 vecka!!! Se till att genomföra sina uppdrag och inte svara snäsigt att de minsann arbetar ideellt!! Kanske vi då inte skulle ha så bråttom med nya projekt??

Det känns minst sagt som vi är ett litet gupp som de ska ta sig över men jag kan lova att vi kommer att göra allt vi kan för att bli en riktigt brant backe.

Jag tycker en styrelse ska vara till för sina medlemmar och jag tycker att medlemmarna ska våga fråga utan att bli avsnästa eller dumförklarade. Vad vi än tycker om den framtida kullistan och användningen av index så skulle jag verkligen vilja att klubben blev en klubb för sina medlemmar igen, en klubb som förklarar och svarar på frågor och inte den klubb som nu bara upplevs som en klubb där all information duttas ut i små portioner om styrelsen så behagar.

Har nu tillbringat några dagar på resande fot tillsammans med endast en av mina hundar. Trevligt och nyttigt att bara vara vi två. Vi har umgåtts med goda vänner som tankat mig full med energi och även tränat lite hund. Stort tack till er alla för några roliga dagar.



 
 
Ingen bild

Per

27 april 2013 21:33

Monica!

Själv reagerade jag starkt särskilt på styrelsens skrivelse om valphänvisning uttrycket "s.k. vetenskapligt grund" om MI. Känns som man desavouerar allt vad vi jobbat för och samlat in pengar till från medlemmarna och som hittills prioriterats av SCK. Underförstått är det, med orden s.k., nu oklart om hela projektet längre vilar på vetenskaplig grund. Allt var alltså meningslöst? Var det kvacksalveri vi samlade pengar till?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

       Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta idee...

Av Monica Johansson - 13 december 2013 09:23

Efter gårdagens inlägg och de starka reaktionerna på detta, kommer här ett (förhoppningsvis) kortare inlägg. När det gäller det andra stycket i gårdagens blogg är här ett förtydligande, det handlar inte om rykten, det handlar inte om skitprat om mina...

Av Monica Johansson - 12 december 2013 11:14

Jag bloggar alldeles för sällan tror jag, nu har jag massor med tankar som bubblar runt igen. Det har skrivits en hel del om Cesar Milan under hösten och nu senast i Hundsport. Många olika synpunkter huruvida hans metoder är bra eller inte. Själv har...

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med ...

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt ...

Ovido - Quiz & Flashcards