Alla inlägg under oktober 2013

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med deras födelsedagar (skäms på mig). Veckorna rinner på med träning, rastning, städning av boxar och tillbehörstillverkning. Helgerna fylls så klart av hundaktiviteter och då rycker mina barn och min man in på Hundhotellet……

Vi (Becke och jag) har dock hunnit med en helt underbar resa längs Norges kust och kom hem med batterierna fulladdade.

Under oktober har vi haft en kennelkorning, 8 hundar från vår uppfödning kom och till vår glädje blev 6 av dessa godkända på mentaldelen, 4 var sen tidigare godkända på exteriördelen och kunde därmed titulera sig KORAD. Jätteroligt att se alla hundarna längs banan. En hund bröt vi efter att ha konstaterat att hon var helt olik sitt vanliga glada jag och en kille hade lite jobbigt i banan och reagerade efter det på skotten. Sammantaget en mycket trevlig dag, stort tack till våra valpköpare som kom både nära och långt ifrån, den som hade längst åkte 80 mil!! enkel resa.

 Två veckor senare arrangerade jag ett tvådagars MH åt Collieklubben dit det kom 13 collie. Jag tycker det är fantastiskt bra att många väljer att göra en beskrivning på sin hund, ju fler vi får att göra detta desto mer kan vi planera vår avel och få de resultat vi önskar.

Emmas och mitt mål är att få alla i vår uppfödning att göra MH och vi selekterar vår avel mycket efter detta. Vi tittar INTE bara på kryssen utan försöker titta på hela kullar och även på hur de fungerar både i vardagen och i träning. Jag ser, i nästan alla mina kullar en röd tråd efter MH, det kan finnas mer eller mindre av egenskaperna hos olika individer men den röda tråden brukar kunna urskiljas. Jag har också sen länge försökt att se så många jag bara kan från min uppfödning på plats. För många år sen var jag på ett MH och där fick hundarna kryss i rutor som såg betydligt bättre ut än jag uppfattade och efter det har jag gjort vad jag kan för att vara med och göra min egen bedömning. Här kan jag faktiskt ge de som inte är så positiva till MH rätt, två hundar kan få samma kryss men ha helt olika kroppsspråk. Självklart är det tillfällen när jag inte kan åka och då får film bli alternativ två, här missar man dock i princip alltid det som händer mellan momenten där man också kan se om hunden är glad och självsäker eller orolig och ängslig. Jag försöker också titta på arbetskapaciteten, gärna resultat, jag vet att dessa inte nedärvs men jag tror att möjligheten till att kunna få resultat är högst ärftligt. Tävlar inte hundarna så tittar jag på samarbetsviljan, leklusten och uthålligheten. Många gånger håller inte hundarna det måttet jag vill, jag vill att de ska tillföra rasen något och jag vill att mina valpköpare ska kunna träna, tävla, ställa ut, leka eller ”bara” ha en orädd glad sällskapshund. Att vara uppfödare är inte lätt, varje kombination görs med en tanke att få trevliga hundar, tyvärr blir det inte alltid så hur stora ambitionerna än varit. Här kommer då det sista, nedvärderar man sin uppfödning om det inte blev så bra? Nu har vi utvärderat, vi har värderat men måste det kännas som en nedvärdering om allt inte blev bra? Jag tror att de flesta valpköparna älskar sina hundar och många gånger har de absolut inte några bekymmer alls, varken i vardag eller i träning, men det ÄR INTE samma sak som att den hunden har något att ge rasen eller det mål jag har i min uppfödning. Det är känsligt den dagen man väljer bort en tik eller hane ur aveln och ofta får jag frågan, men varför ”duger” inte min hund?? Det är inte en nedvärdering av vare sig en hund eller kull men väl en värdering av avelsvärdet för vår uppfödning.

Emma och jag har tillsammans ett mål med vår uppfödning och andra uppfödare har förhoppningsvis ett mål med sin avel, nödvändigtvis inte samma mål, och med det inte sagt att deras mål är varken bättre eller sämre än vårat, bara olika.

Tillsammans med utvärdering och värdering av mentaliteten och arbetskapaciteten måste vi självklart titta även på hälsan. Vi har alla officiella resultat att ta hänsyn till, som ögonresultat, HD och ED men förutom detta måste vi vara ärliga mot varandra med alla sjukdomsbitar. Vi vill inte ha epilepsi, DM, allergier, magproblem osv. Många av sjukdomarna kan vara orsakade av andra problem, en nervös, stressad hund kan ha både klåda och magproblem och det kan även trigga igång andra sjukdomar. Det är viktigt att alla delar hänger ihop, mentalitet och hälsa går hand i hand.

Vi försöker nog alla att ta reda på så mycket vi kan och använda de avelsdjur vi tror kan ge den hälsa och de egenskaper vi vill ha, ibland räcker inte det och då kan vi inte göra annat än att finnas för våra valpköpare och selektera i vår egen avel.

Jag skulle önska att det var en självklarhet för alla att utvärdera och värdera sin avel utan att nervärdera sin uppfödning.

Nu är det bara en vecka kvar till vårt nytillskott kommer hem och vi längtar så, spännande med ny ras, nya problem och nya människor.

Ovido - Quiz & Flashcards