Direktlänk till inlägg 7 maj 2013

Tankens kraft

Av Monica Johansson - 7 maj 2013 08:02

Tankens positiva kraft…….

Nu är det ett tag sen jag bloggade. Zookie började äntligen löpa och valborg tillbringades på Finlandsbåten tillsammans med en hel hög med salsadansande människor, och nu menar jag inte Janne och Caroline   Tre dagar tillbringades i vårt vackra grannland och nu håller vi tummarna att det blir resultat av resan. Väl hemkommen har givetvis jobbet hopat sig och några dagar har ägnats åt att komma ifatt. Maj verkar vara en månad när en eller två semesterveckor ska tillbringas utomlands och detta innebär så klart arbete för mig  

Jag har ändå ägnat ganska mycket tid på att fundera över hur mycket tankekraften kan påverka. Jag har en del mycket goda vänner som jag vet att jag kan påverka med tankekraft………jag har provat att intensivt tänka på dom och vips så ringer telefonen     Det här har hänt många gånger och för dom som inte känner mig så bra så ska ni veta att jag inte direkt tror på övernaturliga fenomen.

Jag har funderat på om man med tankekraft kan påverka även andra saker i sitt liv. Ofta fokuserar man på det negativa och det man inte kan påverka i stället för att tänka på det positiva.

Det här gäller ju faktiskt hela livet och varje enskild dag, man kan välja att se någonting bra i allting, eller åtminstone i det mesta.

Om man har en positiv inställning och tror att saker faktiskt kan lyckas, kanske det är så att folk runt omkring får samma tanke. Kanske kan vi tillsammans tänka positivt och se möjligheter i stället för svårigheter.

I klubbverksamhet och nu tänker jag framförallt lokalklubb, (givetvis gäller samma inom all ideell verksamhet) är det så otroligt lätt att få en negativ spiral och det händer också med jämna mellanrum på klubbarna runt om i landet. Några få jobbar och sliter tills det negativa får överhanden och helt plötsligt vill ingen hjälpa till, ingen kan ta köket, ingen vill lägga spår, en irriterad stämning sprider sig och så börjar spiralen vända neråt. När en ny ledning tar vid med nya krafter och positiv inställning så dras plötsligt en massa andra också med även åt det hållet och då kan man ordna tävlingar, kurser, köket blomstrar och stämningen är på topp.

Sammantaget kan man säga att det är viktigt att omge sig med en positiv kraft, både egna tankar om att bra saker ska hända och minst lika viktigt med positiva vänner och arbetskamrater som kan hålla spiralen åt rätt håll.

Så klart kan man inte alltid gå runt och kvittra men man kan hjälpas åt att ändå se framåt och tro att saker kommer att ordna sig.

Jag tror att det är viktigt att dessa människor som är drivande och driftiga inte sitter för länge och tappar sin glöd, att man i tid inser att nya krafter med samma positiva inställning som man hade själv för flera år sen kan få komma fram, och det innan spiralen vänder neråt. På dessa klubbar ser man att det går fort att vända spiralen neråt men det går lika fort åt andra hållet. Viktigt att det här sker innan irritationen tar över och man svara sina medlemmar på ett snäsigt och otrevligt sätt eller alternativt inte svarar alls, och innan man påverkar sina medarbetare så att deras arbete och inställning blir negativ. Man måste också hålla i minnet att det är medlemmarna som avgör vad verksamheten ska ägnas åt och att beslut och nytänkande bör förankras i medlemsleden innan de verkställs. Det får inte bli en klubb där delar hemlighålls eller där styrelsen självsvåldigt tar egna beslut. Det allra värsta är när man inte alls lyssnar på övriga medlemmar, inte delger information och styrelseklicken trampar på i sin takt och till varje pris ska driva igenom sin egen vilja, att dessutom påpeka gång på gång att övriga medlemmar inte har vare sig kunskap eller insikt i olika frågor är helt förödande.

Alla mina inlägg har en tendens att bli väldigt långa………nu ploppar redan en massa tankar upp under skrivandets gång men det får nog bli ytterligare ett inlägg med de tankarna  


 
 
Ingen bild

Marie

7 maj 2013 09:09

Känner så väl igen mig i det du skriver om lokalklubbben....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

       Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta idee...

Av Monica Johansson - 13 december 2013 09:23

Efter gårdagens inlägg och de starka reaktionerna på detta, kommer här ett (förhoppningsvis) kortare inlägg. När det gäller det andra stycket i gårdagens blogg är här ett förtydligande, det handlar inte om rykten, det handlar inte om skitprat om mina...

Av Monica Johansson - 12 december 2013 11:14

Jag bloggar alldeles för sällan tror jag, nu har jag massor med tankar som bubblar runt igen. Det har skrivits en hel del om Cesar Milan under hösten och nu senast i Hundsport. Många olika synpunkter huruvida hans metoder är bra eller inte. Själv har...

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med ...

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt ...

Ovido - Quiz & Flashcards