Alla inlägg den 14 april 2013

Av Monica Johansson - 14 april 2013 09:49

Idag är jag sliten…….Gårdagen tillbringades på sökkurs i spöregn. Massor med träning, ny information och en uppfriskning av gammal kunskap. Jättekul men ack så jobbigt……både för Cooper och mig…..Intressant med nya människor med andra raser. Under dagen diskuteras både skogsarbetet, gemensamma bekanta och givetvis de egna raserna. Igår hade vi alla olika raser och det är berikande att höra andras synpunkter både på deras egen ras och på min egen.

Mycket intressant var den spontana kommentaren om colliens mentalitet och att det minsann är rasklubbens ansvar att förvalta rasen, sätt krav så mer stabila, arbetsvilliga hundar föds. Märk väl att jag då ännu inte hade nämnt vare sig mentalitet eller rasklubb före detta uttalande. Jag blev både lite paff och glad över hur mycket folk har insyn i rasen och mentalitetsproblemen och deras inställning till vad rasklubben borde göra.

Nu råkar det ju dessutom vara så att jag till fullo håller med.

På en blogg som jag sporadiskt läser ser jag att det jobbas ganska aktivt för att flytta fokus från den delen som jag tycker är kärnpunkten i allt detta. Dels uttrycker skribenten hela tiden att det är ett utmärkt förslag från styrelsen, väl genomarbetat och ordentligt presenterat, jag instämmer inte i något av detta. Men det är ändå så att vi tycker olika och så kommer det alltid att vara. Det andra påståendet som hela tiden återkommer är att jag/vi skulle dumförklara och tycka att valpköparna är korkade……Jag har inte på någon annan sida eller blogg läst att så skulle vara fallet. Det enda stället där detta står, gång på gång är på denna blogg…….Jag undrar varför?? Är det så att denna bloggare anser det själv, eller försöker han misskreditera andra och så en misstanke om att jag/vi skulle tycka så??

Eller är det så (mest troligt) att detta är ett försök att flytta bort fokus från det faktum att styrelsen på årsmötet betedde sig så illa när dom hotade med avgång om vi inte följde deras vilja?? Fortfarande blir jag så arg när jag tänker på detta agerande och när jag dessutom hör från olika delar i landet att styrelsemedlemmarna i stället för att ångra tilltaget tvärtom är riktigt stolta över sig själva kan jag inte annat än må illa.

Detta är det som i min värld är den stora sakfrågan, inte om förslaget är bra eller dåligt, det hade vi kunnat diskutera, inte heller om valpköparnas intelligens, vilken jag för övrigt inte har något negativt att säga om (poängterar detta ännu en gång).  

Jag vill ha en styrelse som jobbar för rasen tillsammans med sina medlemmar, inte en styrelse som självsvåldigt styr efter egen vilja. Man kan ju invända att mötet röstade för förslaget men jag anser att ett förslag som så helt går mot tidigare inriktning borde ha diskuterats ordentligt ute i lokalområdena och sen återgått till ett medlemsmöte för att röstas om.


Jag vill att min ras ska ha ett bättre rykte än det jag hörde igår och jag vill att collie ska kunna komma ut på kurser och tävlingar utan att behöva få förvånade kommentarer. Jag kommer också att fortsätta att jobba för det, både genom att rösta för en styrelse som jobbar åt det hållet, och genom att fortsätta mitt avelsarbete på samma sätt som jag gör och då också använda alla verktyg som finns.

Dagen kommer att ägnas åt att skotta MH-bana för nästa helg aktivitet…….hoppas, hoppas att det i veckan blir riktigt varmt så vi får en snöfri och hyfsat torr bana.



Ovido - Quiz & Flashcards