Direktlänk till inlägg 9 juli 2013

Skrivelsen till styrelsen

Av Monica Johansson - 9 juli 2013 11:27

På uppmaning kommer här skrivelsen som vi författade  för att överlämnas på medlemsmötet i Laholm. Det har nu kommit till vår kännedom att fler vill skriva under. Maila gärna namn och medlemsnummer till Wande Forsberg eller PM:a henne på fb. Skrivelsen kommer här nedan:


"Med tanke på vad som hänt inom SCK det senaste året har vi undertecknade 6/7 2013 allvarlig kritik mot styrelsen sätt att agera det senaste året. Det faktum att två suppleanter... avgått, liksom tre personer från kommittéerna, tyder också på att styrelsen inte fungerar tillfredsställande. Vi, medlemsmötet, anser att:

1) det är inte acceptabelt, ur demokratisk synpunkt, att styrelsen börjat fatta viktiga beslut utan att ta hänsyn till medlemmarnas åsikter, inte heller att den tvingar igenom beslut på ett årsmöte genom att hota med avgång om dess förslag inte antas av årsmötet

2) att styrelsen har agerat självsvåldigt och odemokratiskt i flera frågor som:
a) villkor för valphänvisning (där styrelsen hotade att avgå om årsmötet inte godkände dess förslag)
b) vad som ska gälla angående ögonresultat,
c) vilka medlemmar i styrelsen och kommittéer som får yttra sig fritt och utan att styrelsen bestämt vad de får säga (som i fallet med Anita Braxenholm som gjort en ovärderlig insats för medlemmarna och nu belagts med munkavle av styrelsen).

3) att styrelsen vidtagit ett antal andra mått och steg för att försvåra diskussioner om såväl rasen som styrelsens ageranden, både på Face Book och inom föreningen, och försökt införa en ordning med envägskommunikation från styrelsen till medlemmarna (se ex. dagordningen för detta möte).

4) att styrelsen agerar nonchalant mot medlemmarna när endast ett par av dess medlemmar infinner sig till det medlemsmöte, som enligt styrelsens ordförande, ska ge medlemmarna möjlighet att diskutera rasen och föreningens agerande sinsemellan och med styrelsen.

Av dessa skäl anser vi att styrelsen bör informeras om att den är vald av medlemmarna för att arbeta i enlighet med medlemmarnas önskemål, inte för att försöka tvinga medlemmarna att underordna sig diktat från styrelsen. I en demokratisk förening är det majoriteten av medlemmarna som bestämmer i viktiga frågor, inte styrelsen."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

       Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta idee...

Av Monica Johansson - 13 december 2013 09:23

Efter gårdagens inlägg och de starka reaktionerna på detta, kommer här ett (förhoppningsvis) kortare inlägg. När det gäller det andra stycket i gårdagens blogg är här ett förtydligande, det handlar inte om rykten, det handlar inte om skitprat om mina...

Av Monica Johansson - 12 december 2013 11:14

Jag bloggar alldeles för sällan tror jag, nu har jag massor med tankar som bubblar runt igen. Det har skrivits en hel del om Cesar Milan under hösten och nu senast i Hundsport. Många olika synpunkter huruvida hans metoder är bra eller inte. Själv har...

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med ...

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt ...

Ovido - Quiz & Flashcards