Direktlänk till inlägg 17 maj 2013

Hoppsan!!

Av Monica Johansson - 17 maj 2013 18:57

.....då har SCK’s tidning kommit ut och mycket intressant var det att läsa ordförandes rader. Höjda ögonbryn och frågetecken hopas……Det börjar med ett påstående att många tyckte årsmötet var märkligt och så görs snabbt ett försök att flytta fokus från det märkliga (som faktiskt var styrelsens agerande när man hotade mötet innan röstningen) till att påstå att vi inte förstår deras tanke!! Nej, det gör jag faktiskt inte, men kanske man kunde ha förväntat sig en diskussion under längre tid för att förankra det man tror så starkt på och kanske ett förtydligande samt ett mer färdigt förslag, man kanske kunde ha förväntat sig att ALLA medlemmar kunnat ges en chans att förstå detta genom diskussioner ute i lokalområdena. SCK har dessutom gjort en analys över långhårens mentalitet, ja, till det behövdes det väl inte så mycket tid, men att sen påstå att den urusla bilden beror på valphänvisningens krav med skarpa kanter var väl lite magstarkt. Polarisering mellan grupperna, ja, jag antar att alla medlemmar vet hur styrelsen tidigare agerat mot de uppfödare som valt att avla på djur med kvarstående rädslor och brutna MH, och vilka diskussioner styrelsen fört runt dessa uppfödare?? Inte är det uppfödarna på vare sig den ena eller andra sidan som orsakat denna polarisering, konstigt är det dock med styrelsens helomvändning. Nu ska alla krav bort och hur man hoppas kunna förbättra mentaliteten med det undrar jag ………Sen kommer samma fras som vi redan hört många gånger nu……man ska inte avla på fenotyp utan på genotyp!! Nu förstår plötsligt tydligen även styrelsemedlemmarna detta!! Jag är fullkomligt övertygad om att de allra flesta uppfödarna redan haft detta helt klart för sig.

I fortsättningen av dessa kloka rader menas också att vi tillsammans måste ta små, små steg i rätt riktning för att index ska fungera, ja, för så har det ju inte varit med MH, eller?? Nu är det ju faktiskt så att index är baserat på MH som är så illa omtyckt. Många gånger har jag hört att trots att vi haft MH så många år har inget blivit bättre, nej, och inte kommer det bli bättre med index heller om det inte används. Det hjälper inte att göra en MH beskrivning om man inte tar hänsyn till resultaten och det hjälper inte med index om man fortsätter att göra kombinationer med så låga index som 95-96 (alltså betydligt under medel) och detta i 22 av 29 kullar!

Sen är det givetvis så att hänsyn ska tas till alla aspekter, att jag skriver så mycket om mentalitet är så klart att det enligt min mening är där de största bristerna finns. De vanliga kontrollerna gällande både hälsa och exteriör bör så klart göras precis som vi alltid gjort.

Raderna avslutas sen med ”det kräver också att vi har ett förhållningssätt gentemot varandra som innebär respekt och förståelse för olika synsätt.” Ja, visst! Respekt är viktigt……MEN det är inte respekt att driva igenom sin vilja till vilket pris som helst (t.ex hota med avgång), det är inte respekt att svara nedlåtande eller inte alls, det är inte respekt att prata bakom ryggen på folk, och det är definitivt inte respekt eller ens vanligt hyfs att försöka lägga munkavel på sina medlemmar. En sista vädjan från vår ordförande, prata inte om oss utan prata med oss och det vill jag bara skicka direkt tillbaka. Prata gärna med oss och inte om oss, delge oss gärna information, helst innan ett beslut ska tas, låt ALLA våra medlemmar göra sin röst hörd och försök inte tysta de som är besvärliga.

 
 
Ingen bild

Marie Louise

17 maj 2013 19:36

Hade samma känsla när jag läste. Så bra du sätter ord på saker.

 
Ingen bild

Lolo Hawkins

17 maj 2013 23:05

Instämmer till fullo.

 
Ingen bild

Anne-Marie

17 maj 2013 23:49

Håller fullständigt med!

 
Cissi

Cissi

18 maj 2013 21:39

Så skönt att någon vågar skriva det jag tror väldigt många känner!!
Stor eloge till dig Monica som vågar stå upp för en förbättrad mentalitet på collie när nu rasklubben uppenbarligen inte tänker jobba för det längre...!?!?

http://www.tripora.se

 
Caroline Nipstrand

Caroline Nipstrand

20 maj 2013 22:41

Du är en person med ryggrad du Monica, underbart! Det är såna som du som behövs om collierasen ska kunna återhämta sig, heja!

http://Tranahund.nu

 
Kerstin

Kerstin

9 juni 2013 23:39

Bra skrivet även detta. Bara en liten anmärkning: Genotypen, vad gäller beteenden, vet vi ingenting om, förutom det som fenotypen säger oss.

MH grundar sig på fenotypen och kan inte göra annat. Även om MI ger bättre möjligheter att förutsäga parningsresultat, som det gör, så beror det på att man har mer information om "fenotyperna" runt de aktuella avelsdjuren.

Man kan inte avla på genotypen vad gäller mentalitet, man kan bara avla på fenotypen helt enkelt. Genotypen vet man ibland men bara i mycket begränsad skala något om, som vad gäller färgerna med ett mycket enkelt nedärvningschema ex och vad gäller somliga enkelt nedärvda defekter som ärvs ner av en enda gen. Vad gäller beteenden har vi att göra med mängder av gener som samspelar, gener som vi inte vet speciellt mycket om. Så att säga att nu ska vi avla på genotypen istället för på fenotypen är helt enkelt inte riktigt.

http://www.kebi.se/convoco

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

       Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta idee...

Av Monica Johansson - 13 december 2013 09:23

Efter gårdagens inlägg och de starka reaktionerna på detta, kommer här ett (förhoppningsvis) kortare inlägg. När det gäller det andra stycket i gårdagens blogg är här ett förtydligande, det handlar inte om rykten, det handlar inte om skitprat om mina...

Av Monica Johansson - 12 december 2013 11:14

Jag bloggar alldeles för sällan tror jag, nu har jag massor med tankar som bubblar runt igen. Det har skrivits en hel del om Cesar Milan under hösten och nu senast i Hundsport. Många olika synpunkter huruvida hans metoder är bra eller inte. Själv har...

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med ...

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt ...

Ovido - Quiz & Flashcards