Direktlänk till inlägg 13 december 2013

Ett litet skrap på ytan

Av Monica Johansson - 13 december 2013 09:23

Efter gårdagens inlägg och de starka reaktionerna på detta, kommer här ett (förhoppningsvis) kortare inlägg. När det gäller det andra stycket i gårdagens blogg är här ett förtydligande, det handlar inte om rykten, det handlar inte om skitprat om mina hundar, det handlar precis som jag skrev om rena osanningar och undanhållande av fakta om avelsdjur och detta av någon jag betraktat som en vän, punkt. Mer information om detta kommer ni säkert få, fick ett passande citat på fb igår, ”man kan lura någon då och då men man kan inte lura alla hela tiden”.

Jag känner mig ordentligt grundlurad vilket givetvis inte känns bra men en ordentlig ilska finns också inom mig, både för min egen del, rasen och inte minst våra valpköpare.


Den första delen rörde upp många känslor, fler samtal med tårar och tack för förståelse och några som kände sig uthängda och trampade på tårna, inte för att just dessa människor åsyftades men ämnet var tydligen mer känsligt än jag förstått.

Mina tankar rörde faktiskt det faktum att alla dessa människor som tvingas ta det tunga beslutet att låta sin bästa vän somna in kanske inte behöver vårt ifrågasättande, dom kanske faktiskt skulle må bättre av att mötas av respekt för beslutet och vi kanske skulle ha förtroende för att deras hundkunnande och deras kunskap om just deras hund räcker mer än väl. Dom mår så fruktansvärt dålig utan vårt skuldbeläggande. Kan vi inte ge förståelse kanske vi bara kunde vara tysta. Många gånger har vi inte en bakgrund, har aldrig träffat hunden eller ägaren och jag kan då tycka att det är förmätet att tro sig ha större kunskap än hundägaren och folk i dess närhet har.

Jag menar självklart inte att alla hundar som man inte kan ha kvar av olika orsaker ska avlivas, det finns massor med hundar som får alldeles underbara nya hem efter en omplacering, och jag kan tycka att hundar idag blivit allt mer av en slit och slängvara. Absolut inget jag stödjer men de hundar jag avser i bloggen är dom som faktiskt dras med så stora bekymmer att en omplacering inte är ett alternativ, varken ur djurvänlig eller människovänlig synpunkt.



Nu ska sista veckorna av 2013 ägnas åt att umgås med familjen, grannar och goda vänner, och så klart hundar, hundar och hundar. Hotellet är fullt fram till efter helgerna så familjen vet att frisk luft vankas.

Ha nu ett riktigt gott slut, ett gott nytt år och var rädda om er och era hundar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

       Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta idee...

Av Monica Johansson - 12 december 2013 11:14

Jag bloggar alldeles för sällan tror jag, nu har jag massor med tankar som bubblar runt igen. Det har skrivits en hel del om Cesar Milan under hösten och nu senast i Hundsport. Många olika synpunkter huruvida hans metoder är bra eller inte. Själv har...

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med ...

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt ...

Av Monica Johansson - 9 juli 2013 11:27

På uppmaning kommer här skrivelsen som vi författade  för att överlämnas på medlemsmötet i Laholm. Det har nu kommit till vår kännedom att fler vill skriva under. Maila gärna namn och medlemsnummer till Wande Forsberg eller PM:a henne på fb. Skrivels...

Ovido - Quiz & Flashcards