Alla inlägg under juli 2013

Av Monica Johansson - 9 juli 2013 11:27

På uppmaning kommer här skrivelsen som vi författade  för att överlämnas på medlemsmötet i Laholm. Det har nu kommit till vår kännedom att fler vill skriva under. Maila gärna namn och medlemsnummer till Wande Forsberg eller PM:a henne på fb. Skrivelsen kommer här nedan:


"Med tanke på vad som hänt inom SCK det senaste året har vi undertecknade 6/7 2013 allvarlig kritik mot styrelsen sätt att agera det senaste året. Det faktum att två suppleanter... avgått, liksom tre personer från kommittéerna, tyder också på att styrelsen inte fungerar tillfredsställande. Vi, medlemsmötet, anser att:

1) det är inte acceptabelt, ur demokratisk synpunkt, att styrelsen börjat fatta viktiga beslut utan att ta hänsyn till medlemmarnas åsikter, inte heller att den tvingar igenom beslut på ett årsmöte genom att hota med avgång om dess förslag inte antas av årsmötet

2) att styrelsen har agerat självsvåldigt och odemokratiskt i flera frågor som:
a) villkor för valphänvisning (där styrelsen hotade att avgå om årsmötet inte godkände dess förslag)
b) vad som ska gälla angående ögonresultat,
c) vilka medlemmar i styrelsen och kommittéer som får yttra sig fritt och utan att styrelsen bestämt vad de får säga (som i fallet med Anita Braxenholm som gjort en ovärderlig insats för medlemmarna och nu belagts med munkavle av styrelsen).

3) att styrelsen vidtagit ett antal andra mått och steg för att försvåra diskussioner om såväl rasen som styrelsens ageranden, både på Face Book och inom föreningen, och försökt införa en ordning med envägskommunikation från styrelsen till medlemmarna (se ex. dagordningen för detta möte).

4) att styrelsen agerar nonchalant mot medlemmarna när endast ett par av dess medlemmar infinner sig till det medlemsmöte, som enligt styrelsens ordförande, ska ge medlemmarna möjlighet att diskutera rasen och föreningens agerande sinsemellan och med styrelsen.

Av dessa skäl anser vi att styrelsen bör informeras om att den är vald av medlemmarna för att arbeta i enlighet med medlemmarnas önskemål, inte för att försöka tvinga medlemmarna att underordna sig diktat från styrelsen. I en demokratisk förening är det majoriteten av medlemmarna som bestämmer i viktiga frågor, inte styrelsen."

Av Monica Johansson - 8 juli 2013 18:54

Årets SM är avslutat. Jag hade detta år tyvärr ingen möjlighet att närvara, nya valpar föddes i veckan före och massor med arbete ligger på.

Det var inte någon bra känsla att vara hemma, jag hade så gärna velat närvara både för att själv tävla, heja på och stötta mina valpköpare och givetvis alla andra som tävlade och sist men inte minst närvara på medlemsmötet. Nu vet jag inte längre om det var ett medlemsmöte eller ett informationsmöte?? I mitt förra inlägg kunde ni, i mitt ifrågasättande av styrelsens frånvaro från årets enda medlemsmöte, läsa att vice ordförande upplyste mig om att det fanns fler medlemsmöten/år. I vidare kontakt kom ett helt annat besked, då fick jag reda på att medlemsmöte var det inte frågan om alls, det var informationsmöte!! där styrelse och medlemmar skulle informera varandra. Jag tycker inte att jag har någon större läsförståelseproblematik, men svaren motsäger varandra så till den milda grad att jag blir något förvirrad…….

Nåväl, medlemsmöte var det utlyst som och kallat till, och ett medlemsmöte blev det, dock med endast två deltagare från styrelsen. Många frågor lästes upp och jag ser verkligen fram mot att få svar på dessa, en skrivelse från ett antal medlemmar, däribland jag själv, lästes upp och lades som bilaga till protokollet. Skrivelsen handlade om styrelsens i vårt tycke olämpliga agerande i många olika delar sen årsmötet. Jag har skrivit detta många gånger tidigare och jag vill återkomma till det igen, för min del handlar det inte om styrelsens förslag till kullista i stället för valphänvisning. Jag tror inte att det är rätt väg att komma tillrätta med mentalitetsproblemen, MEN det är bara vad jag tror och inte alls sagt att jag har rätt i det. Det jag däremot tycker har blivit helt galet är hur styrelsen agerat, egentligen sen konferensen vi hade i februari. Jag tycker givetvis att förslaget skulle ha presenterats där för deltagarna, jag tycker att det skulle ha ventilerats i lokalområdena innan beslut togs, då hade stor del av medlemmarna kunnat säga sin mening om utformningen och förslaget i sin helhet. Jag tycker INTE att man skickar ut en text på remiss med en svarstid på 1 vecka! Jag tycker inte om att man försöker styra information och gillar inte heller att man inte har förtroende för de man delegerat uppgifter till. Jag gillar inte att man försöker tysta ner frågor och diskussioner om rasen, har man en fb sida där man inte vill ha den debatten borde hänvisningar till sidor där det tillåts välkomnas. Jag gillar inte att man maktfullkomligt plockar bort medlemmar från klubbens sida utan att meddela de berörda om att detta har skett och orsaken till det. Jag gillar inte heller att man plötsligt stänger ner klubbens fb sida utan minsta förklaring.

Efter årets medlemsmöte kan jag säga att det jag gillar minst av allting är det som framkom om styrelsens benämningar av sina medlemmar. Det är så ofattbart att man tillåter sig att tycka att det är ok att kalla de som har avvikande åsikter saker, riktigt fula öknamn som quisling och andra minst lika nedsättande kommentarer. Jag googlade på ordet quisling och finner till min bestörtning betydelsen, ”förrädare” som samarbetar med fienden!!  Är det vad den styrelse som vi valt tycker att medlemmar som uttrycker SIN åsikt bör kallas. Den etik som borde finnas i varje vald styrelse verkar helt ha försvunnit, och det värsta av allt är att i stället för att skämmas som sig borde, väljer man att sucka över synpunkter som framförs och ifrågasätta tystnadsplikten!! En tystnadsplikt är till för att man i ett normalt styrelsearbete inte ska yppa något utanför styrelsen, men att kalla sina medlemmar vid dessa tillmälen kan knappast kallas normalt.

Jag förstår nu varför två medlemmar i styrelsen valt att avgå i förtid. Jag antar och hoppas dessutom att det är skammen över dessa tillmälen som gjort att resten av styrelsen valt ”andra åtagande” och/eller drabbats av ”värmeproblem”, än att se årets SM med vidhängande medlemsmöte till prioriterat görande.

Jag hoppas att dessa människor som ni valt att ge öknamn inte får det berättat för sig eller att de väljer att inte ta åt sig av elakheterna!

Jag skäms över min klubbstyrelse och hoppas att också de skäms över hur de behandlar sina medlemmar!

Ovido - Quiz & Flashcards