Direktlänk till inlägg 29 juni 2013

Förtroendevald eller symbol??

Av Monica Johansson - 29 juni 2013 11:09

Årets Collie SM närmar sig och fler och fler funderingar kring vad som händer i vår klubb infinner sig. Under mina år i klubben som faktiskt råkar sammanfalla med vår ordförandes, har vårt SM varit något styrelsen sett fram mot med stor glädje. Flera i styrelsen har tävlat eller ställt ut och de övriga har funnits på plats som åskådare. Min uppfattning är att större delen av styrelsen har funnits på plats. Jag gjorde ett försök att kontrollera detta genom protokollen från tidigare års medlemsmöten. De jag har kunnat kontrollera har bevistats av minst 5 styrelsemedlemmar, tyvärr saknas några bilagor från medlemsmötena där deltagarna antecknats, ordförande har blivit uppmärksammad på att dessa saknas och att jag vill ha tillgång till bilagorna så snart de kommer till rätta.

Jag blev så fundersam över att endast två styrelsemedlemmar, och då varken ordförande eller vice ordförande, kommer att närvara att jag beslöt att gå direkt till källan och fråga hur detta kommer sig.

Första frågan gick till ordförande, jag fick till svar att en utställning i Norge där vederbörande skulle döma var anledningen till frånvaron på vårt SM och sen kom ytterligare en förklaring, "men med tanke på tidigare års medlemsmöten och jag har varit med sedan 2004, har man inte varit särskilt intresserad av att vare sig delta eller diskutera, det har varit mest en ensidig monolog från styrelsen om att informera lite om vad som händer".

Ja, men även ordförande i styrelsen borde ha insett att detta inte gäller för årets medlemsmöte, frågorna är många.

Nåväl, vår vice ordförande då? Enligt min menig är man ju vald till vice precis av den anledningen att man ska ersätta när den ordinarie inte kan/vill närvara.

Svaret kom, först meddelades jag att mötet under SM inte är vårt enda medlemsmöte under året utan att det både på konferensen och på lo konferensen förs medlemsmöten, men var är dessa protokoll då?? Jag har letat på hemsidan utan framgång. De enda protokollen från medlemsmöten som återfinns är i samband med SM!! Ja och så kom vi till orsaken till utebliven närvaro vid årets SM, jo, både vår vice ordförande och hans hund har lite svårt att tåla värmen, så ett SM i södra Sverige passade inte alls in och " Eftersom jag varken tävlar eller ställer ut på Collie-SM, så har jag andra engagemang under de dagarna" Han påstod vidare att både hans och ordförandes medverkan endast hade varit en symbolhandling!!

Jag måste säga att jag finner det högst anmärkningsvärt att som förtroendevald till vice ordförande, alltså menat att ersätta ordförande i de fall denna uteblir, anse att det är ok att ha andra engagemang under årets SM dagar.  Mycket märkligt är också att det anses att ordförande och /eller vice ordförandes närvaro vid klubbens medlemsmöten endast skulle vara en symbolhandling!! 

I hans svar framkom dessutom att någon diskussion inte alls var planerad, trots att man tidigare uppmanat medlemmarna vid flera olika tillfällen att komma till medlemsmötena av just den anledningen, och så skriver han vidare att "Rent principiellt är det svårt att besvara frågor eller föra en diskussion på ett medlemsmöte". Ja, kanske är det så, men VAR ska vi föra diskussionerna då?? På SCK's fb sida är det totalförbud för i princip varenda inlägg! Nya medlemmar frågar om inte en sida där vi får prata mentalitet och exteriör kan startas, dessa sidor finns redan, både Colliehälsan och Colliesällskapet, men varje hänvisning till dessa censureras omedelbart bort. Det har till och med gått så långt att man plockar bort medlemmar från fbsidan och detta utan minsta förklaring. Vill man inte längre att vi pratar om vår ras? Jag vidhåller att det inte är farligt att ha olika åsikter utan det är utvecklande, det kommer att gynna både rasen och klubben om olika åsikter kommer till tals. Självklart kan det ibland hetta till men enligt mitt förmenande överväger fördelarna stort.

Jag börjar dock misströsta, jag tror inte längre att vi kommer få några svar, jag tror inte vi kommer få en förklaring till hur det kunnat bli så här, jag skulle vilja kunna förstå vart man vill komma och jag önskar att någon i styrelsen eller alternativt ett gemensamt besked kunde komma med vad de vill uppnå, jag undrar, varför vill dom inte förklara sina motiv för oss. Någonstans sen årsmötet har kommunikationen försvunnit och jag förstår inte! Kan de inte kan möta oss, förklara, försvara sina åsikter, prata, diskutera och komma fram till en förståelse för varandra.

Idag hörs röster om att det hela tiden varit så här. Det är bara fokus som flyttats från en grupp till en annan och det kanske stämmer. Det kanske är så att andra tidigare blivit överkörda men att vi då samtyckt med styrelsen och inte insett hur besluten tagits.

Det som skulle gynna oss i dag vore om vi tillsammans, styrelse, ”mentalivrare”, ”exteriörivrare” och alla vi som tycker att vi bara är ”collieivrare” kunde få till en gemensam målbild om hur vi vill arbeta framåt, hur vill vi ha vår collie, på vilka punkter kan vi enas och varför kan vi det inte på andra?



 
 
Ingen bild

Per

29 juni 2013 17:33

Kloka rader som vanligt, Monica, även om det är tragisk och uppseendeväckande information vi får ta del av.

Känner jag håller på att tappa geisten och engagemanget för vår ras. Och jag är inte ensam. Kanske är det man vill? Få bort oss "mentalivrare" och kritiska röster så att registreringarna skjuter i höjden? Men till vilket pris för vår älskade collie?

 
Kerstin

Kerstin

29 juni 2013 19:54

Bra skrivet Monica. Och visst har du rätt i att somliga känt sig överkörda och skyllt detta på styrelsen. Men då ska man veta att tidigare har styrelsen agerat i enlighet med vad majoriteten av medlemmarna har beslutat på årsmöten etc. som det ska gå till i en demokratisk förening.

De som inte velat ha några som helst mentaltest eller tvingande regler vad gäller aveln för stabilare hundar, har varit mycket missnöjda under alla de dryga 30 år jag varit med i SBK. De har vissa år gjort kraftansträngningar att försöka rösta bort dessa krav på årsmötena och försökt ta collien ur bruksgruppen för att slippa först karaktärstesten (som de var tvingade att klara för att få sina utställningschampionat) och senare MH som de måste göra för att få registrera valpar. De har inte lyckats. Det har alltid varit en majoritet för att mått och steg tas för att förbättra rasens mentalitet och för att rasen ska vara kvar i brukshundgruppen.

Idag är läget ett helt annat. Nu bestämmer styrelsen helt egenmäktigt om en del viktiga saker och kör över medlemmarna på ett rent chockerande sätt samt försöker lägga locket på så att inga diskussioner om dess agerande ska kunna föras, varken i sociala media eller på medlemsmötena. Något sådant har vi inte sett inom SCK tidigare.

http://www.kebi.se/convoco

 
Kerstin

Kerstin

29 juni 2013 22:59

Ska stå SCK inte SBK i andra stycket ovan, även om jag är medlem i båda organisationerna.

http://www.kebi.se/convoco

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

       Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta idee...

Av Monica Johansson - 13 december 2013 09:23

Efter gårdagens inlägg och de starka reaktionerna på detta, kommer här ett (förhoppningsvis) kortare inlägg. När det gäller det andra stycket i gårdagens blogg är här ett förtydligande, det handlar inte om rykten, det handlar inte om skitprat om mina...

Av Monica Johansson - 12 december 2013 11:14

Jag bloggar alldeles för sällan tror jag, nu har jag massor med tankar som bubblar runt igen. Det har skrivits en hel del om Cesar Milan under hösten och nu senast i Hundsport. Många olika synpunkter huruvida hans metoder är bra eller inte. Själv har...

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med ...

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt ...

Ovido - Quiz & Flashcards