Alla inlägg den 21 april 2013

Av Monica Johansson - 21 april 2013 10:08

Jaha, då var det igång igen……samma malande på fb. MH är inte allt, och det finns visst bra hundar som har brutna MH och varför har du själv använt avkomma till en hane med brutet MH????

Jag som sitter och tittar på Hunddata och Avelsdata mer eller mindre all min lediga tid tog nu en titt på dessa hundar som ständigt dras upp som bevis på att hundar med brutet MH är minst lika bra som andra……….Nåväl, dessa hundar har ju gått i avel så vi tittar väl på deras avkomma då. Den ena, som hela tiden påtalas att han minsann är skottfast eftersom han numera är aktiv TJH (förövrigt ingen som påstått att han skulle vara skotträdd eftersom han inte kom så långt i beskrivningen), har endast 28 % av avkomman beskriven och på ingen parameter mindre rädslor, mer nyfikenhet eller ens mer socialitet än rasen i övrigt. Vad han tillfört begriper då inte jag. Den andra som också återkommer hela tiden har endast en kull där ingen har gjort MH!!! Där kan vi ju då heller inte säga att han skulle vara ett bra avelsdjur, det vet vi helt enkelt inte. Varför kan man inte förstå att detta är två hundar som är utmärkta exemplar i det dom är utbildade i, bra reklampelare för rasen och förmodligen alldeles perfekta för sina ägare/familjer, MEN det behöver inte innebära att dom är bra avelsdjur!!!

Dessutom, och detta har sagts förut, att de hundar som har brutna MH och blivit felbedömda INTE är rasens problem, det är alla hundar med rädslor och brutna MH som INTE är felbedömda.

Jag tittade på årets första 20 kullar och räknade ut det skattade värdet på dessa. Tre kullar gick bort då de hade föräldrar utan MI (utländska hanar i 2 fall och en hane med brutet MH) kvar var alltså 17 kullar. Av dessa hade 12 ett skattat värdepå nyfikenhet/orädsla under 100 i vissa fall långt under, 9 låg under på skotten och lika många under på socialiteten!! Som om inte detta var nog låg hela 12 av kullarna dessutom under på leken. För mig som nu både tror på detta verktyg och dessutom tycker att det är viktigt ser jag att av dessa hundar kommer det bli 70% som har handikappande rädslor, är onyfikna, inte tycker att lek är kul och dessutom kommer 50% vara skotträdda och inte gilla folk!!

För dom valpköpare som vill ha något annat finns inte så mycket kvar.

Nu har jag under en tid varit helt lyrisk över hur lätt man kan föra sitt avelsarbete framåt med vårt nya verktyg MI. Under morgonpromenadernas funderingar kom jag fram till att detta givetvis inte kommer att ändra på någonting……MI är baserat på MH och eftersom de uppfödare som avlar på brutna MH och kvarstående rädslor inte anser att MH är ett bra verktyg så kommer dom givetvis inte tycka bättre om MI

Nu ska ju vår rasklubb dock se till att ALLA uppfödare ansluter sig till klubben. Där kommer dom sen att få utbildning så dom förstår hur bra verktyg vi faktiskt har. För det lilla som sipprat ut från vår numer hemliga klubb är ju faktiskt just det som den nya kullistan ska tillföra………..ge utbildning och information så kommer dom att till slut förstå…..

Jaja, inte tror jag att dom kommer på utbildningarna som ska hållas, eller att dom kommer ta till sig informationen som presenteras. Jag tror snarare som någon skrev i kommentarerna att dom ser hundar, med för mig positiva egenskaper som högst besvärliga.


När vi pratar rasens mentala problem finns det vissa som hela tiden återkommer till hälsan och självklart gäller samma där. Sjuka hundar ska inte gå i avel dock håller jag inte med om att hälsan är ett större problem än mentaliteten (varken på kort eller långhår), och det visar all statistik från försäkringsbolag också. Det är lätt att rykten uppstår och klibbar sig fast, då är det enklast att höra med den som äger hunden som skulle vara sjuk eller ha lämnat sjuka avkommor om hur det förhåller sig. Tyvärr registreras inte allting i hunddata eller avelsdata, där kan vi bara kolla HD, AD, ögon och mentalitet.

När jag läser igenom inlägget blir jag ledsen………Vart är min älskade ras på väg, vart kommer jag kunna hitta framtida avelsdjur och framför allt VAR finns min rasklubb!!


Förövrigt tillbringade jag dagen på MH banan igår och kom hem med en skön känsla i kroppen, det fanns bitar att önska MEN det kom lekfulla, glada och skottfasta hundar och det var samma hundar som åkte hem. Tack till mina valpköpare som ALLTID ställer upp och utvärderar vår avel så vi kan fortsätta framåt  

Ovido - Quiz & Flashcards