Direktlänk till inlägg 22 maj 2013

Egenskaper

Av Monica Johansson - 22 maj 2013 14:50

När det gäller hundar så pratar vi ofta om deras egenskaper och hur vi kan utveckla dessa.

Samma gäller givetvis för oss människor även om vi inte har samma namn på egenskaperna då. Jag som är lite skadad tänker ofta i hundtermer och har nu gått och funderat på hur mitt eget mentala test skulle se ut..


Om vi börjar med MOD- Ja, mod tror jag att jag kan säga att jag har, jag är sällan rädd. Det som kan skrämma mig är tanken på att det skulle hända något med mina närmaste eller att någon nära skulle bli svårt sjuk.

HANDLINGSFÖRMÅGA- Jag tycker jag har en bra sådan. Jag är inte rädd att säga min mening och har inga problem att stå för den. Jag är inte rädd för konflikter. Tycker det är mycket bättre att säga det man vill istället för att gå bakom ryggen på någon. Jag ger inte upp när det är något jag tror på, har stor intensitet  

ANPASSNINGSFÖRMÅGA – Ja, där är det nog lite si och så. Jag har nog mest en påknapp, väldigt lätt att gå i gång på alla möjliga och omöjliga projekt och lika svårt att aktivera min avknapp.

SKÄRPA- Arg som ett bi blir jag lätt men lika fort blir jag glad. Jag är mycket sällan långsint.

SOCIALT SAMARBETE – en viktig egenskap som många skulle behöva ha betydligt mer av. Jag har oftast lätt att samarbeta med folk runt mig i olika sammanhang, dock känner jag att jag numera inte vill lägga min tid på annat än det som engagerar mig.

SOCIAL SJÄLVSÄKERHET – Förmåga att hälsa på och känna sig trygg med nya personer, ja, det har jag väldigt lätt för. Jag har lätt att prata med folk och relativt lätt att lyssna.

NERVER – Ja hyfsat bra, om det inte är landskamper på TV eller psykologiska thrillers………

KVARSTÅENDE – Jag har precis skrivit att jag inte är långsint, men det är inte helt sant…..I vissa fall kan jag ha otroligt mycket kvarstående. Som exempel handlar jag fortfarande inte på ett matställe som för 20 år sen lurade mig på 5 kronor   Jag har massor med kvarstående på situationer där jag känner mig sviken och aldrig får reda på varför!! Det här gäller väl framförallt när de som jag betraktat som mina vänner bara vänder ryggen till och går iväg……Olika åsikter, helt ok och även ganska laddade diskussioner om detta, men att bara försvinna utan förklaring är INTE ok.  

JAKTLUST- Nej, det har jag ingen alls kvar……


Ja, jag tror jag beskrivit mig själv ganska väl men det är lätt att titta på varje egenskap för sig och tycka att det är ok eller inte, men det absolut viktigaste är att egenskaperna hänger ihop, det är ju inte så bra att bli riktigt arg, aldrig rädd och så på det ha taskiga nerver…….eller alltid rädd och ha massor med skärpa, och ändå är det ibland precis så det blir. Egenskaperna hoppar upp huller om buller……


Jag har genom denna analys också lätt att beskriva hur jag vill att mina vänner ska vara gentemot mig.  Jag vill ha vänner som vågar stå för sina åsikter, även om vi inte tycker lika, jag vill ha vänner som har en god handlingsförmåga, vi ska tillsammans kunna lösa våra konflikter. Jag vill att mina vänner ska finnas för mig de dagar jag behöver dem precis som jag hoppas kunna finnas för dem på deras dåliga dagar. Jag vill dessutom att mina vänner är ärliga mot mig, även om det ibland är lite jobbigt, och jag vill kunna lita på mina vänner. Det verkar i dagens samhälle vara vanligt att en falskhet breder ut sig, väldigt många gör som våra kungligheter, vinkar och ler, medan det bakom masken finns något helt annat.

Som människa är det ändå ganska lätt att jobba med de mindre bra och vårda de bra egenskaperna??

Jag hoppas att mina vänner ska påminna mig om att jobba vidare när de dåliga egenskaperna hopar sig samtidigt och hjälpa mig att fortsätta vårda mina goda egenskaper.

I dagarna försvinner långhårsvalparna och vemodigt känns det men samtidigt finns det en härlig känsla med alla nya och gamla valpköpare som erbjuder de små liven helt fantastiska hem. Lugnet återvänder och lite mer tid kan ägnas åt dom vuxna hundarna och planeringen inför året läger som firar 10 års jubileum i år  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

       Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta idee...

Av Monica Johansson - 13 december 2013 09:23

Efter gårdagens inlägg och de starka reaktionerna på detta, kommer här ett (förhoppningsvis) kortare inlägg. När det gäller det andra stycket i gårdagens blogg är här ett förtydligande, det handlar inte om rykten, det handlar inte om skitprat om mina...

Av Monica Johansson - 12 december 2013 11:14

Jag bloggar alldeles för sällan tror jag, nu har jag massor med tankar som bubblar runt igen. Det har skrivits en hel del om Cesar Milan under hösten och nu senast i Hundsport. Många olika synpunkter huruvida hans metoder är bra eller inte. Själv har...

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med ...

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt ...

Ovido - Quiz & Flashcards