Alla inlägg under juni 2013

Av Monica Johansson - 29 juni 2013 11:09

Årets Collie SM närmar sig och fler och fler funderingar kring vad som händer i vår klubb infinner sig. Under mina år i klubben som faktiskt råkar sammanfalla med vår ordförandes, har vårt SM varit något styrelsen sett fram mot med stor glädje. Flera i styrelsen har tävlat eller ställt ut och de övriga har funnits på plats som åskådare. Min uppfattning är att större delen av styrelsen har funnits på plats. Jag gjorde ett försök att kontrollera detta genom protokollen från tidigare års medlemsmöten. De jag har kunnat kontrollera har bevistats av minst 5 styrelsemedlemmar, tyvärr saknas några bilagor från medlemsmötena där deltagarna antecknats, ordförande har blivit uppmärksammad på att dessa saknas och att jag vill ha tillgång till bilagorna så snart de kommer till rätta.

Jag blev så fundersam över att endast två styrelsemedlemmar, och då varken ordförande eller vice ordförande, kommer att närvara att jag beslöt att gå direkt till källan och fråga hur detta kommer sig.

Första frågan gick till ordförande, jag fick till svar att en utställning i Norge där vederbörande skulle döma var anledningen till frånvaron på vårt SM och sen kom ytterligare en förklaring, "men med tanke på tidigare års medlemsmöten och jag har varit med sedan 2004, har man inte varit särskilt intresserad av att vare sig delta eller diskutera, det har varit mest en ensidig monolog från styrelsen om att informera lite om vad som händer".

Ja, men även ordförande i styrelsen borde ha insett att detta inte gäller för årets medlemsmöte, frågorna är många.

Nåväl, vår vice ordförande då? Enligt min menig är man ju vald till vice precis av den anledningen att man ska ersätta när den ordinarie inte kan/vill närvara.

Svaret kom, först meddelades jag att mötet under SM inte är vårt enda medlemsmöte under året utan att det både på konferensen och på lo konferensen förs medlemsmöten, men var är dessa protokoll då?? Jag har letat på hemsidan utan framgång. De enda protokollen från medlemsmöten som återfinns är i samband med SM!! Ja och så kom vi till orsaken till utebliven närvaro vid årets SM, jo, både vår vice ordförande och hans hund har lite svårt att tåla värmen, så ett SM i södra Sverige passade inte alls in och " Eftersom jag varken tävlar eller ställer ut på Collie-SM, så har jag andra engagemang under de dagarna" Han påstod vidare att både hans och ordförandes medverkan endast hade varit en symbolhandling!!

Jag måste säga att jag finner det högst anmärkningsvärt att som förtroendevald till vice ordförande, alltså menat att ersätta ordförande i de fall denna uteblir, anse att det är ok att ha andra engagemang under årets SM dagar.  Mycket märkligt är också att det anses att ordförande och /eller vice ordförandes närvaro vid klubbens medlemsmöten endast skulle vara en symbolhandling!! 

I hans svar framkom dessutom att någon diskussion inte alls var planerad, trots att man tidigare uppmanat medlemmarna vid flera olika tillfällen att komma till medlemsmötena av just den anledningen, och så skriver han vidare att "Rent principiellt är det svårt att besvara frågor eller föra en diskussion på ett medlemsmöte". Ja, kanske är det så, men VAR ska vi föra diskussionerna då?? På SCK's fb sida är det totalförbud för i princip varenda inlägg! Nya medlemmar frågar om inte en sida där vi får prata mentalitet och exteriör kan startas, dessa sidor finns redan, både Colliehälsan och Colliesällskapet, men varje hänvisning till dessa censureras omedelbart bort. Det har till och med gått så långt att man plockar bort medlemmar från fbsidan och detta utan minsta förklaring. Vill man inte längre att vi pratar om vår ras? Jag vidhåller att det inte är farligt att ha olika åsikter utan det är utvecklande, det kommer att gynna både rasen och klubben om olika åsikter kommer till tals. Självklart kan det ibland hetta till men enligt mitt förmenande överväger fördelarna stort.

Jag börjar dock misströsta, jag tror inte längre att vi kommer få några svar, jag tror inte vi kommer få en förklaring till hur det kunnat bli så här, jag skulle vilja kunna förstå vart man vill komma och jag önskar att någon i styrelsen eller alternativt ett gemensamt besked kunde komma med vad de vill uppnå, jag undrar, varför vill dom inte förklara sina motiv för oss. Någonstans sen årsmötet har kommunikationen försvunnit och jag förstår inte! Kan de inte kan möta oss, förklara, försvara sina åsikter, prata, diskutera och komma fram till en förståelse för varandra.

Idag hörs röster om att det hela tiden varit så här. Det är bara fokus som flyttats från en grupp till en annan och det kanske stämmer. Det kanske är så att andra tidigare blivit överkörda men att vi då samtyckt med styrelsen och inte insett hur besluten tagits.

Det som skulle gynna oss i dag vore om vi tillsammans, styrelse, ”mentalivrare”, ”exteriörivrare” och alla vi som tycker att vi bara är ”collieivrare” kunde få till en gemensam målbild om hur vi vill arbeta framåt, hur vill vi ha vår collie, på vilka punkter kan vi enas och varför kan vi det inte på andra?



Av Monica Johansson - 24 juni 2013 20:53


Midsommar helgen är över och sommarplaneringen börjar falla på plats. Om en vecka kommer korthårsvalpar att födas hemma hos oss och det har vi inte haft hemma på två år, så längtan är stor. Vi har ju så klart redan en liten Ioffe som vi hämtat hos Emma. Han ska bo hos oss tills han hittar ett eget hem. Jag tror säkert att det är någon som längtar efter en liten glad okomplicerad pojke, med stor nyfikenhet och en härlig attityd till livet.

I början av sommaren kom beskedet att även korthåren kommer få ett mentalindex. Det ser jag fram mot   Jag tror det kommer att underlätta en hel del både för valpköpare och uppfödare. Det blir helt enkelt lättare att få hela familjebilden. Jag tror dock att det är viktigt att även i fortsättningen avla på den bästa individen i kullen och inte bara lita på indexet, och att komma ihåg att vi ska använda djur med höga index på de egenskaper vi vill förändra. Det räcker inte att använda de som har runt 100 utan leta efter avelsdjur med index som ligger över 100 och gärna en bra bit över.


Jag hade planerat att åka ner till Collie SM, både för att se alla tävlande och för att närvara på klubbens medlemsmöte. Det är många frågor som jag hade hoppats kunna få svar på. I dag fick jag dock veta att endast två stycken från styrelsen kommer att närvara och sen tidigare har ju annonserats att alla frågor ska lämnas in skriftligt och därefter avgörs det av de närvarande styrelsemedlemmarna vilka som besvaras direkt och vilka som kommer besvaras via klubbens hemsida (kan ju gissa att det inte är många som kommer besvaras på plats). Jag kan inte annat än förundras. Allt detta samtidigt som Collieklubbens facebooksida censureras mer och mer. Allting som rör exteriör, mentalitet, omplaceringar, planerade parningar, valpbilder, länkar till sidor där rasen kan diskuteras osv. raderas systematiskt. Medlemmar gör inlägg och frågar om var man kan prata om rasen exteriört, hälsomässigt och mentalt, de hänvisas av andra till de sidor där man faktiskt kan prata om dessa saker och vips så försvinner inlägget från klubbens sida, högst märkligt tycker jag. För vem finns den här sidan egentligen? Är den bara till för styrelsen? Det behöver ju alltså inte vara ett enda ont ord om klubb, styrelse eller hundar bara en hänvisning till andra sidor???

Under forumregler står att läsa

” Vill man diskutera hur vi ska jobba vidare med colliens mentalitet och exteriör är Ni välkomna på våra medlemsmöten”. Ja, hur ska det gå till, varken vår ordförande eller vice ordförande anser uppenbarligen att det är av vikt att närvara och hur det ska kunna diskuteras när frågorna kommer besvaras via hemsidan är mer än jag begriper. Till saken hör ju också att vi har bara detta enda medlemsmöte under året……Jag kan inte heller låta bli att undra om det är så att man helt enkelt inte vill möta sina medlemmar? Det kanske är lite jobbigt att besvara frågor? Eller varför prioriterar nästan hela styrelsen bort årets höjdpunkt? Jag undrar återigen, vad händer med vår klubb?? Varför är man så rädd för att rasen diskuteras på fb? Om man nu inte vill ha den sortens inlägg på klubbens sida så varför kan inte en annan sida kunna hänvisas till? Klubbens fbsida har nu dessutom ”semesterstängt”?? Ja, under alla mina år i klubben tror jag inte det har varit längre mellan ”toppen” och oss vanliga medlemmar, det här är inte en önskvärd utveckling, jag hade gärna sett att vi kunnat närma oss varandra mer i stället för tvärtom.

Från att mina funderingar tidigare handlat mest om olika kombinationer och hur olika vi ser på mentalitet, vad som anses som rädslor och vilka egenskaper som är viktiga för våra hundar är nu nästan hela fokus på klubbens agerande och det sätt på vilket man stänger sina medlemmar ute när ingen som helst dialog tillåts. Jag undrar hur vi kunnat få en styrelse som står så långt från en stor del av sina medlemmar……..ja, så klart har vi själva valt den, men har det glidit åt detta håll gradvis utan att åtminstone jag märkt något eller gick det så snabbt med förändringen som jag tror?

Jag hoppas innerligt att i alla fall några i vår styrelse tar sitt förnuft tillfånga och återgår till att arbeta för sina medlemmar och dessutom kunna kommunicera med dessa.

Jag får nu fundera huruvida jag ändå ska åka ner och ställa mina frågor, men det skulle onekligen kännas bättre om det fanns någon där att ställa frågorna till………..

Skulle jag inte komma till årets SM vill jag härmed önska alla tävlande stort LYCKA TILL!!  




Av Monica Johansson - 9 juni 2013 18:07

Jag tänker ofta på hur livet ändrar sig, dels genom stora händelser både positiva och negativa men även genom små oviktiga skeenden. Jag har ända sen ungdomen haft fyra saker som jag lovat mig själv att jag aldrig ska göra, gymnastisera, löpträna, ta hand om bokföring alternativt vara kassör samt sitta i en valberedning. Nu ett antal (ganska många) år senare, jobbar jag med bokföring åt 11 företag och sitter dessutom i valberedningen i en ideell förening och stortrivs med båda delarna. Jättekul att få alla siffror att gå ihop och valberedningsjobbet är fantastiskt genom alla nya kontakter och roligt med så många namnförslag. Det är inte så vanligt med vare sig det ena eller andra. Jag inser att man aldrig ska säga aldrig   Bli inte förvånade om jag snart kommer med nya löparskor eller ett gymkort.

Dagen har för övrigt ägnats åt telefonen, ja inte är det så ovanligt men…….. Många samtal med många frågor, vad är nu detta? Ska vi inte kunna ställa frågor där heller? Är inte vår styrelse till för oss medlemmar? När kan vi få ställa våra frågor och få en diskussion runt dessa? Ja nu är det dags igen….på hemsidan kan man nu läsa att alla frågor ska lämnas in skriftligt i samband med mötet och att man kan förvänta sig att få ett skriftligt svar via klubbens hemsida. Är det samma styrelse som precis nyligen skrev att de gärna diskuterar med sina medlemmar men vill att detta ska ske på medlemsmöten?? Jag tycker nog att det är svårt att få en diskussion till stånd om man ska skriva ner sina frågor och få svar några veckor senare. Vi kommer alltså även fortsättningsvis kommunicera via annat än fysiska möten.

För min egen del undrar jag, vad är det som händer? Varför vill man inte längre ha närhet och en god kommunikation med sina medlemmar? Jag har både tänkt och skrivit detta förut men det tål att upprepas, jag blir misstänksam. Vad är det som man inte vågar prata om? Nu väljer man återigen att undvika och när kommer vi ha nästa möjlighet att få en diskussion, ja, det är väl på nästa årsmöte om 8-9 månader. Om man har en god avsikt och ser möjligheter med sina förslag och har en förklaring till allt som skett efter årsmötet varför vill man inte tala öppet om det?

Jag vet att vi har en styrelse som är väl påläst och de kommer vara noga med att allt går rätt till men jag skulle vara glad om man var lika noga med att det känns moraliskt riktigt också.

Jag blir trött, ledsen och funderar mycket över framtiden. Jag har full respekt för att man tycker och tänker olika men jag har ingen respekt för att man inte kan diskutera sina olika åsikter. I en klubb är det av största vikt att alla kan säga sin mening och att olika frågor kan diskuteras. I vår klubb verkar det omöjligt just nu.


EN sak vet jag dock säkert och det är att jag aldrig kommer att ge upp hoppet om min ras, jag kommer aldrig att ge upp hoppet om att ha en rasklubb med rak kommunikation, jag kommer att arbeta tills jag stupar för att förbättra rasens mentalitet och dessutom kommer jag så länge jag orkar jobba för att höja rasens rykte. Jag kommer att fortsätta göra mitt allra bästa i mitt val av avelsdjur och jag kommer att fortsätta träna och tävla med mina hundar för att se deras arbetskapacitet, jag kommer att fortsätta anordna läger och försöka sporra mina valpköpare att träna och aktivera sina hundar, och jag kommer förmodligen att fortsätta säga min mening högt och tydligt.


Av Monica Johansson - 2 juni 2013 12:03

Ja, jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska kunna formulera det här inlägget. Det sista agerandet från vår kära styrelse tog i princip musten ur mig. Jag är så ledsen för Anitas skull och när jag läser svaren på frågorna som skickades in blir jag helt perplex. Jag har tidigare påpekat att man kunnat vara utan svaren och flera av svaren på våra frågor är precis av den kalibern……..Man skriver t.ex att statistik ska faktagranskas innan det publiceras?? Så, tidigare har Anitas uppgifter granskats av någon för att undvika felskrivningar?? Vem är denna någon då undrar jag? Inte förekom det i alla fall under min tid i styrelsen och inte heller under andra styrelsemedlemmars (som jag kollat med) tid.  Att misstro Anita som är både ärligheten och noggrannheten själ är helt oerhört.


Sen kommer i princip samma ord som vi hört tidigare men då från andra personer, detta får åtminstone mig att fundera vem som är språkrör åt vem. Valpköparna kan själva!! Ingen annan ska bestämma var de ska köpa hund? Har det verkligen varit så med valphänvisningen? För mig har det varit till hjälp för framtida spekulanter att ha några minikrav på föräldradjuren till sin tilltänkta hund. Dom har också skrivit att flera kullar haft syskon med HD som ”rekommenderats” av klubben. Ja, men var syns syskonens HD på kullistan någonstans då? Precis samma sak gäller fortfarande, syskon med HD måste fortfarande kollas av köparna. När det gäller övriga sjukdomar har vi inget register för det så där kommer uppfödarnas egen ärlighet att gälla precis som tidigare. Det enda som egentligen skiljer är att klubben nu säger att vi kan inte ta ansvar för någonting, det är köparnas ansvar. Men enligt både styrelsen och deras spåkrör ska väl inte det vara något problem.

Splittringen i klubben påstås komma av att olika åsikter inte accepteras. Ja, jag hävdar fortfarande att det inte är uppfödarna som orsakat splittringen, styrelsen i klubben har inte precis varit så vidsynta. Nu ska allas åsikter respekteras, i min värld är de en utopi. Många kan inte acceptera eller respektera att djur med sjuka syskon används och lika många accepterar inte att rädda individer används precis som åsikter finns om att fula och felkonstruerade hundar går i avel. Det är så världen är och om vi hade en värld där alla levde lyckliga i alla sina dagar utan åsikter, hur skulle den världen se ut.

Det finns ingen ursäkt att inte stå upp för sina åsikter och som rasklubb är det faktiskt en skyldighet.


En attitydförändring påstås redan finnas?? Var då? Jag mailar och pratar med ganska många människor och ingenstans från något håll hör jag det, däremot har styrelsen skapat många funderingar från alla håll runt deras arbetsätt.


Styrelsen kunde inte presentera ett genomtänkt förslaget på konferensen?? Varför då, ja det framkommer inte alls…….dom ville inte lägga ut det i lokalområdena för att medlemmarna skulle kunna försena förslaget??  Vi kanske inte behöver lokalområden….


Dom valde i stället ett sätt så att ALLA skulle kunna se förslaget, ja, 2 veckor före årsmötet, alltså den absolut sista dagen som var möjlig, lades förslaget ut på hemsidan bland övriga handlingar. Sen hävdar man att beslutet är taget enligt stadgar och helt demokratiskt. Ja, jag får hålla med om att formellt har det gått rätt till, men kan man verkligen med gott samvete  hävda att det är moraliskt rätt?


Det sista jag kommer sakkommentera i svaren är på frågan om varför man valde att hota med avgång. Där lägger man in en text om att styrelsen skall fullgöra sin del av ansvaret och hänvisar till SBK’s stadgar?? De anser att det vore helt fel att sitta i en styrelse och verkställa beslut man inte tror på. Ja, är det inte så att även här kommer moralen in i frågeställningen?? Om man nu anser att man bara ska ta beslut som man själv tror på och inte lyssna på sina medlemmar (vilket jag för övrigt ogillar i högsta grad) så vore det moraliskt riktigt att EFTER valet framföra avsikten att inte sitta kvar.



Jag kan bara konstatera att jag helt tappat förtroendet för den här styrelsen, de använder ett språkbruk som endast är avsett att få andra att känna sig underlägsna och okunniga, dom skickar pekpinnar med ett nedsättande språk som att börja ett brev till tidigare styrelsemedlem med ”Bästa”, dom påpekar att dom ligger långt före kunskapsmässigt gentemot övriga medlemmar, dom vill inte ha medlemmarnas åsikter eftersom det kan försena processen o.s.v


Det märkliga tycker jag är att inte någon av dessa personer verkar ha minsta fundering över om deras arbetssätt kanske skulle kunna utföras på annat sätt. Ingen självkritik överhuvudtaget verkar finnas hos dessa personer. Dom i styrelsen som hade den insikten har nu valt att avgå och för oss medlemmar betyder det att de kritiska röster som fanns nu har tystats, eller kanske som en av tidigare styrelsemedlemmar skrev, tvärtom, nu kan jag börja uttrycka min åsikt!

Ovido - Quiz & Flashcards