Alla inlägg under augusti 2013

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt efter midsommar fick han somna in. Det har varit och är, oerhört tungt, vissa hundar kryper in under skinnet på en och Pekka var definitivt en sådan hund. Han var känd i hela grannskapet och i stor del av colliesverige, mig har han gett många gråa hår och massor med skratt. Vi har under 2012 tävlat en hel del och nått så fina resultat att han på årets läger vann priset som Årets Mironiksare 2012! Ett pris som delades ut under i princip allas tårar. Han är så väl värd det och jag är djupt tacksam att jag fick dela denna underbara hunds korta liv.

Mitt i all sorg går livet vidare, vi har genomfört Mironik’s läger för 10:e året i rad. Sen två år har vi lägret i Värmland och trivs förträffligt. Årets läger var nog det allra bästa (så säger vi varje år), god stämning, duktiga hundar, underbart väder (kanske lite varmt), härliga omgivningar, ja, det kunde inte ha varit trevligare. Tack till er alla som deltar och ger ny energi för ännu ett år. Efter den tunga våren har Cooper och jag äntligen kommit igång med både sökträning och lydnadsbiten, Gisa och jag ska gå en agilitykurs, ja, man kan säga att livet rullar på.

Colliebladet har kommit och i detta ett antal sidor med frågor från medlemsmötet i Laholm och styrelsens svar på dessa. Mycket av det som skrivs får mig onekligen att höja på ögonbrynen men det mest markanta är att man nu försöker påstå att det är olyckligt att några har uppfattat ordförandes uttalande på årsmötet om att ställa styrelseplatserna till förfogande som ett hot. Ja, inte vet jag, om det inte skulle tolkas som ett hot kanske det skulle ha meddelats i förväg att detta var avsikten. Medlemmarna hade då haft möjlighet att använda de 2 veckor som förslaget funnits till beskådande till att fundera dels över förslaget och kanske också fundera på nya namn till styrelsen?

Jag reagerade också rejält över att det till hösten kommer att genomföras diskussionsmöten ute i lokalområdena (även om jag principiellt tycker att det är helt rätt väg att gå och borde vara i alla ärenden), dessa möte har till avsikt att ge alla medlemmar möjlighet att delta och framföra sina åsikter, senast ansåg ju styrelsen att medlemmarnas åsikter endast skulle ”innebära låsningar och tidsfördröjningar”. Ja, av detta kan vi anta att antingen har styrelsen tagit lärdom och kommer i fortsättningen att ta del av medlemmarnas synpunkter eller så är det så att viktiga beslut inte ska kunna få ”låsningar” bland medlemmarna men annat kan vi få tillfälle att kommentera??

Återigen får vi också höra att styrelsen har ”högt i tak”! Jag vet inte om det inkluderar de öknamn som framkommit att icke samtyckande medlemmar ges? Förvånande är i alla fall att det inte verkar finnas någon ånger utan endast ett indignerat konstaterande att ”tystnadsplikten har brutits”!!

Nåväl, inget nytt under solen, det är samma kommentarer som vi hört ett antal gånger nu och jag kan bara konstatera att vi inte har samma inställning till hur ett styrelsearbete ska drivas.

Något förvånad läser jag dock på fb att de som har åsikter mot styrelsens agerande är,

”upptagna av styrelsebyten och öknamn!!! Istället för att ägna sig åt att förbättra rasen….” Förstår inte riktigt vad som avses, jo, styrelsebyte är kristallklart, och visst, jag vill ha en styrelse som inte använder kränkande tillmälen om sina medlemmar, jag vill ha en styrelse som ger sina medlemmar chans att sätta sig in i och ge åsikter i olika frågor osv………,men öknamn?? Vad avses då, eftersom det är jag som vill ha styrelsebyte är det då jag som ger öknamn?? Eller är det att jag reagerar på att medlemmarna kallas för diverse saker som inte är så trevliga?? Och till sist, istället för att ägna sig åt att förbättra rasen! Jag vill nog påstå att jag gör mitt allra bästa för att förbättra rasen, i alla fall om vi pratar mentalitet, och det gör många med mig!!  Även om vi ogillar styrelses arbetssätt……..

Skrivande frågar gång på gång vad en ny styrelse skulle arbeta med som är bättre än den nuvarande, ja, inte vet jag! Jag har inte tyckt att vår nuvarande styrelse ägnat sig åt fel saker (utom möjligen den nya kullistan, men det är en personlig synpunkt), det är HUR styrelsen agerar jag vänder mig mot.

I en punkt är vi dock eniga och det är ogillandet i grupperingen VI och DOM, vi föder alla upp samma ras och rasen gagnas definitivt inte att en uppdelning, vi behöver varandra och borde kunna respektera varandra även om vi har olika intressen och inriktning på vår avel, jag respekterar däremot inte avel på rädda individer.

Har i skrivandes stund en helt underbar valpkull som ger glädje varje dag bara genom att finnas till, vi ser fram mot att följa dessa under hösten, precis som vi med spänning följer Vildas och Zenonis nya barn som inom kort börjar närma sig ½ året.

Ett spännade valpköp planeras också  



Ovido - Quiz & Flashcards