Direktlänk till inlägg 23 april 2013

Respekt? eller...........

Av Monica Johansson - 23 april 2013 20:51

Mentalitetsdebatten blossar vilt. På flera olika sidor kan man antingen läsa att man minsann ALDRIG sett en rädd collie och lika ivrigt menar andra att collien faktiskt är en ras som är räddare än de flesta andra raser som har ett material att jämföra med. Samma debatt har blossat upp många gånger under de 25 år jag varit med i klubben. Det som i mina ögon skiljer sig denna gång är den helomvändning som vår rasklubb har gjort. Från att ha jobbat hårt för att förbättra mentaliteten är parollen nu ”alla ska vara med”. Nu menar man att man vill ge de uppfödare som valt att stå utanför samma verktyg som vi andra fått………..Jag vet inte, men i min värld, har samma verktyg funnits tillgängliga för oss alla, bara med den skillnaden att vissa använt dom och andra inte.

Det pratas också mycket om respekt. Vi ska respektera varandras olika åsikter, vi ska respektera de olika inriktningarna inom hundsporten, vi ska respektera att vi vill att våra collie ska se olika ut och framför allt ska vi respektera att vi vill ha olika mentalitet på våra hundar. Vi ska också respektera vår rasklubb som jobbar så hårt och dessutom ideellt.

Jag accepterar och respekterar visst att man kan ha olika åsikter, jag tycker till och med att det är berikande att prata med folk som har en annan mening än jag har själv. Många gånger kan man se saker från lite olika håll och vidga sitt tänkande. Jag respekterar ALLA inriktningar inom hundsporten, jag har själv provat många, lydnad, rallylydnad, viltspår, tjänstehundsutbildning, spår, sök, utställning osv. Jag har absolut ingenting emot folk som har som sitt största intresse i att åka på utställningar, säkert skulle jag tycka det var betydligt roligare om jag hade hundar som vann ibland. För mig är det viktigaste att vi aktiverar våra hundar och gör vi det med utställningsträning eller annan träning har ingen som helst betydelse för min del. Jag respekterar också att vi vill ha olika utseende på hundarna, vissa vill ha jättepälsar, mer stop, mindre eller större hundar etc. Det gör mig heller ingenting, så länge vi något så när hamnar inom vår rasstandard. Den tolkas ju också lite olika beroende på vilken typ man gillar. Jag respekterar även mentalitetsåsikter som går isär, MEN jag accepterar inte avel på rädda individer. Det tycker jag är ett praktexempel på dålig respekt mot våra hundar och mot våra valpköpare.

Nu verkar det som många känner sig trampade på tårna av debatten, speciellt de som har hundar som är felbedömda……….Det gör mig lite förvånad, om man anser att hunden är felbedömd behöver man väl inte alls känna sig träffad. Alla hundar som använts med brutna MH kan väl ändå inte vara felbedömda och det är dom jag vill att man undviker precis som de hundar som samlar på sig en massa kvarstående rädslor.

Nåväl, om vi nu återgår till respekten så kan vi gå in på rasklubben, det var också en styrelsemedlem som påtalat vikten av respekt. Det mest respektlösa och att absolut inte acceptera andras åsikter var väl ändå tilltaget på årsmötet där hela styrelsen stod bakom uttalandet att om vi inte röstade för deras förslag skulle de avgå!! Är det att visa sina medlemmar respekt??? Nu en månad senare skickar man ut ett förslag med en remisstid på en vecka??? Är det att visa respekt?? Ja, inte mot medlemmarna som knappt får tid alls till att fundera över förslagsformuleringarna. Jag frågar igen, varför denna brådska? Vill man inte ha in några svar från medlemmarna? Vad ligger bakom det skyndsamma, är det verkligen så som det spekuleras nu, att det planeras vissa kullar som inte skulle få sin valphänvisning enligt nuvarande system.Ja, det får väl framtiden visa. Men när man pratar om respekt ska man kanske fundera en liten vända till först.

Hur var det nu?? Jovisst ja………….

För att få respekt, måste man visa respekt.


 
 
Ingen bild

Per

23 april 2013 21:25

Kloka Monica! Bara att instämma!

 
Ingen bild

Wanda

23 april 2013 21:36

Som alltid träffar du rätt Monika. Jag funderar även på hur det är med demokratin. Alla måste väl ändå ges en chans att yttra sig om en remiss. Och hur skall man hinna behandla en remiss på tre dagar! Hastverk, nej inte ens det lär det bli. Man "skiter högaktningsfullt" i inkomna svar och kör på efter eget tycke. För vem är collieklubben till egentligen? Medlemmarna trodde jag i alla fall, men nu undrar man och frågorna hopar sig. Tycker vår styrelse har gjort så mycket positivt i synnerhet för colliens mentalitet men nu undrar man om de fått hjärnsläpp. Har aldrig kännt mig så här frustrerad på de över 30 år som jag varit medlem i Svenska Collieklubben.

 
Ingen bild

Marie louise

23 april 2013 21:52

Håller helt med dig. Verkligen respekt att få knapra en vecka på sig.

 
Bodil Carlsson

Bodil Carlsson

23 april 2013 22:05

Det är inte så lätt att förstå det som händer här, Monica. Varför brådskan? Varför så viktigt att få med sig årsmötet att styrelsen hotar att avgå? Varför så orimligt kort remisstid för medlemmarna att gå igenom ett viktigt styrelseförslag nu? Varför så extremt kort tid för styrelsen att gå igenom och ta in förslagen till förändring? Har funderat en hel del. har du några förslag?

http://collievänner

 
Ingen bild

Maria Johansson

24 april 2013 10:40

Tycker att det är viktigt att komma ihåg att felbedömningar, koppeltrassel, att man råkar kliva på hunden osv. inte bara drabbar collies med brutna MH:n. Utan sådant händer även collies som tar sig igenom sina MH:n. Uppfattar det som en del inte är medvetna om det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

       Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta idee...

Av Monica Johansson - 13 december 2013 09:23

Efter gårdagens inlägg och de starka reaktionerna på detta, kommer här ett (förhoppningsvis) kortare inlägg. När det gäller det andra stycket i gårdagens blogg är här ett förtydligande, det handlar inte om rykten, det handlar inte om skitprat om mina...

Av Monica Johansson - 12 december 2013 11:14

Jag bloggar alldeles för sällan tror jag, nu har jag massor med tankar som bubblar runt igen. Det har skrivits en hel del om Cesar Milan under hösten och nu senast i Hundsport. Många olika synpunkter huruvida hans metoder är bra eller inte. Själv har...

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med ...

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt ...

Ovido - Quiz & Flashcards