Direktlänk till inlägg 8 april 2013

Inne i mitt huvud

Av Monica Johansson - 8 april 2013 20:34

Ibland skulle jag vilja stå utanför och titta in i mitt eget huvud. Jag såg en diagnos på fb om ”Hundmänniskan” Känner nog att jag uppfyller alla punkter………Hela tiden uppfylls jag av olika upplägg på träning, olika kombinationer, olika idéer till vårt kennelläger. I natt vaknade jag och helt plötsligt hade jag hittat en spännande hane till en av våra ungtikar   I sociala sammanhang kommer jag plötsligt på mig själv med att inte ha hört ett dugg, då är tankarna plötsligt hos hundarna igen……Helt klart har jag äntligen efter många års, visserligen roliga arbeten, hamnat helt rätt i livet. Jag ägnar hela min arbetstid åt HUNDAR och all min fritid åt, ja gissa, HUNDAR. Mina egna hundar är med mig hela dagarna, vi badar hundar, rastar hundar, klipper hundar, trimmar hundar, städar hundboxar, plockar hundskit osv.

Helgen har tillbringats med, ja, så klart mina hundar och andras hundar. Långa promenader, långa stunder liggande i valplådan och en hel del lydnadsträning.

Det är nog detta som gör att jag blir så oerhört engagerad i det som jag tycker är viktigt. Jag blir så ledsen när jag ser dessa osäkra, rädda hundar och observera att det är inte bara collie. Det finns så oerhört mycket hundar som mår riktigt dåligt och dom har verkligen inte förtjänat det och inte heller deras olyckliga ägare har förtjänat detta. I helgen hade jag kennelkonsulenter på besök och den ena damen antydde att det beror en hel del på miljön om hunden blir rädd. Så klart kunde jag inte vara tyst………Jag blir så irriterad på dessa uttalande om att miljön förstör hunden, ja, så klart, om hunden misshandlas eller har helt undermåliga förhållande, men den alldeles vanliga valpköparen!! En hund blir inte paniskt rädd för allt och alla för att den utsätts för något obehagligt, den blir inte paralyserad av rädsla för att ägaren inte förstod att man inte skulle jollra vid något skrämmande, den ligger inte tryckt i hallen för att man glömt att lägga på en matta, den är inte rädd för folk för att man inte varit i stan …….Det är inte den vanliga valpköparens fel att det blir så här, det är vi uppfödare som har ansvaret att se till att våra hundar får bra nerver, är nyfikna så man kollar vad som skrämde, blir lekfulla så det kan överbrygga en ovanlig situation och sist men inte minst, visst ska man kunna bli rädd för en överraskning , men när faran är över ska man kunna gå fram, titta, avreagera och gå vidare i livet.

Jag har stor respekt för mina valpköpare och valpköpare i allmänhet, därför blir jag ordentligt irriterad när man gång på gång påstår att jag, och dom som samtycker med mig om den ”nya” kullistan, dumförklarar valpköparna. Jag har inte någon gång påstått att någon är dum, det uttalandet kommer från helt annat håll, däremot påstår jag att det är svårt, framförallt för nya valpköpare att veta vad man ska titta efter (det är det ju helt uppenbart för många uppfödare också). Senast igår, pratade jag med en blivande valpköpare, som inte på något sätt är ointilligent, tvärtom skulle jag vilja påstå, som framhöll hur svårt hon tyckte att det var att veta vad man ska titta efter och hur man kan jämföra olika material.


 Jag som varit så skeptisk till bloggarvärlden är nu otroligt glad att jag upptäckt den världen. Jag har nog trott att en massa tid skulle läggas på skrivandet men varje gång jag börjar ett inlägg så bara rinner orden ur mig, kanske inte så förvånande för dom som känner mig och hört mig prata   Alla tankar och idéer som ploppar upp i huvudet kan skrivas ner och därifrån antingen avskrivas eller utvecklas. För varje gång entertangenten trycks ner och ännu ett inlägg flyger iväg ut i cyberrymden känner jag hur huvudet rensas. Mina tankar kan delas med mina vänner och dom som är intresserade, dock verkar det som en del som inte är så intresserade inte kan hålla sig härifrån!! Allt jag skriver är vad jag tänker och ni kan inte ta ifrån mig mina tankar och mina ord…………Min blogg är precis det, MIN, det är min ventil, mina känslor och mitt tyckande. Välkomna att läsa eller låt bli!


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

       Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta idee...

Av Monica Johansson - 13 december 2013 09:23

Efter gårdagens inlägg och de starka reaktionerna på detta, kommer här ett (förhoppningsvis) kortare inlägg. När det gäller det andra stycket i gårdagens blogg är här ett förtydligande, det handlar inte om rykten, det handlar inte om skitprat om mina...

Av Monica Johansson - 12 december 2013 11:14

Jag bloggar alldeles för sällan tror jag, nu har jag massor med tankar som bubblar runt igen. Det har skrivits en hel del om Cesar Milan under hösten och nu senast i Hundsport. Många olika synpunkter huruvida hans metoder är bra eller inte. Själv har...

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med ...

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt ...

Ovido - Quiz & Flashcards