Direktlänk till inlägg 5 april 2013

Hur blev det så här??

Av Monica Johansson - 5 april 2013 18:46

Hur kommer det sig att en del är så otroligt engagerade i olika saker medan andra rycker på axlarna och menar att man får se hur det blir?

Det här har upptagit mina tankar under några dagar och många diskussioner med mina vänner har förts. Mina vänner är kloka personer som har lätt för att sätta sig in i mina känslor och dom har också lätt för att komma med många kloka synpunkter.


Under lång tid har stort intresse, tid, pengar och arbete lagts ner på rasklubben och det har gjorts med stor glädje. Jag har verkligen trott på vårt arbete och det har också varit omtalat inom andra rasklubbar med respekt. Mycket pengar har samlats in för att komma framåt med projekt Mentalt sund collie, pengar har samlats på kennelläger, valpköparna har gjort donationer, våra egna mentalfiguranter och till och med figuranter som inte har anknytning till collie har avstått sitt arvode till förmån för projektet.

Med stor spänning har jag följt arbetet med att få fram ett index……..Nu är det här och vad händer då?? Jo, vissa uppfödare får plötsligt inte hänvisning på sina kullar, ja det kanske inte är så förvånande. Vi är nog många som insett att man inte kan titta på bara en individ, det ger inget större utslag i aveln. Det framhölls också på senaste årsmötet att ”vi” måste sluta individavla!!!

Då är ju index ett utmärkt verktyg, eller hur? Det var i alla fall vad jag trodde, men tydligen inte. Nu är det för många som inte får hänvisning……….. I stället för att avla efter index, som så mycket pengar och möda lagts ner på, bestämmer man sig då för att hastigt och lustigt (ja, kanske inte så lustigt) att ta bort valphänvisningen till förmån för en kullista där alla kan få vara med.

Motiveringen jag har hört är att kvalite inte kan garanteras! Ja, men nog är vi väl i alla fall överens om att valpar efter mentalt starka individer med högre index i större grad nedärver detta?? Vi är väl överens om att omlysta hundar inte har några små colobom och vi är väl överens om att hundar med en utställningsmerit åtminstone ser ut som en collie? Att det sen inte finns fler saker som cancer, DM, ep, bukspottskörtel osv  har väl aldrig påståtts på valphänvisningen? Men ännu så länge har vi ju inget hälsoregister där detta registreras….

Jag undrar varför vi lagt så mycket energi på detta, när vi plötsligt ser att det blir svårt för vissa att få hänvisning så är det inte så att dom uppfödarna ska anstränga sig lite extra, nej då sänker vi kraven i stället……

Jag har aldrig tyckt att vår valphänvisning varit till för uppfödarna, den har varit avsedd som en hjälp till valpköparna. Nu ska en förklarande text hjälpa dom och må vi inte dumförklara valpköparna om deras förmåga att ta sig fram bland all information. Nej då är det betydligt bättre att dumförklara alla uppfödare som ställer frågor men bara får till svar att så mycket mer information finns inom projektgruppen, och den informationen har inte vi!!! Berätta då för oss……vi är många som känner oss svikna och lurade.

Jag tror att mitt engagemang, min frustration, min ilska, min besvikelse beror på att jag känner att allt jag jobbat för och trott på (och detta faktiskt tillsammans med dom människorna som nu tror på något helt annat), inte längre är värt något.

Jag kommer i alla fall att fortsätta mitt arbete för att få fram dom underbara collie som jag vill föda upp och jag kommer fortsätta använda dom verktygen som finns som hjälp, jag kommer fortsätta träna och tävla med mina hundar för att även där kunna se att det går framåt och jag kommer fortsätta ha en god kontakt med andra uppfödare för att kunna ha bra koll på hälsobitarna, jag kommer också fortsätta ta så god hand om mina valpköpare som jag kan, med läger och kurser och tillsammans med dom utvärdera min avel. Men jag kommer nog inte att vara så glad för min rasklubb längre…….

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

       Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta idee...

Av Monica Johansson - 13 december 2013 09:23

Efter gårdagens inlägg och de starka reaktionerna på detta, kommer här ett (förhoppningsvis) kortare inlägg. När det gäller det andra stycket i gårdagens blogg är här ett förtydligande, det handlar inte om rykten, det handlar inte om skitprat om mina...

Av Monica Johansson - 12 december 2013 11:14

Jag bloggar alldeles för sällan tror jag, nu har jag massor med tankar som bubblar runt igen. Det har skrivits en hel del om Cesar Milan under hösten och nu senast i Hundsport. Många olika synpunkter huruvida hans metoder är bra eller inte. Själv har...

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med ...

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt ...

Ovido - Quiz & Flashcards