Direktlänk till inlägg 2 april 2013

Vad är lojalitet?

Av Monica Johansson - 2 april 2013 14:35

Under helgen som för övrigt har varit helt underbar, har en hel del tid ägnats åt SKK’s Hunddata. Jag har tittat på registrerade kullar hos långhårig collie, och ser då att många av dessa är så långt ifrån att komma ens i närheten av ett MI på 100!!! Fler tikar med så låga MI som 80 på nyfikenhet/orädsla är parade med hanar som inte heller kommer upp i ett MI på 100. Vi ska då ha klart för oss att 100 är ett medelvärde i rasen, de hundar som har 100 är alltså varken sämre eller bättre än övriga collie. Här väljer man en avelstik med ett så lågt värde och hittar en hane som även han är betydligt sämre än rasen i övrigt! och det är INTE en kull utan flera……..Hur kan det här komma sig? Är det okunskap? Och hur har rasklubben då lyckats få ut informationen om MI? Eller är det ointresse?? Och vad gör man då åt saken? Jag läste på fb en kommentar ”jag skiter i MH och har lyckats med både collie och sheltie”. Nu visade det sig att den människan inte var en uppfödare utan ”bara” en hundägare. Lite förvånande var ändå kommentaren och jag kunde inte låta bli att undra vad hon lyckats med??? Likafullt måste det sitta en hel del uppfödare och också ”skita” i MH och numera även i MI. Har alla dessa pengar som lagts på projektet kunnat kastas i sjön? Om inte uppfödarna vill ta till sig informationen så hjälper det ju inte hur mycket information vi än har. Resultatet kommer ändå att bli det samma. Jag har så svårt att förstå att en rasklubb, som jag känt stor samhörighet och lojalitet med, och som i mina ögon verkligen värnat om rasen, gör helt om och går åt andra hållet.

I rättvisans namn ska nämnas att många uppfödare tittar noga på avelsdjuren OCH använder sig av de verktyg som finns.  

Allt det här får mig att fundera på var min lojalitet finns…….och vad är egentligen lojalitet? Vem ska man vara lojal mot? Ja, mot sina vänner så klart, men…..sin ras?, sin rasklubb? sin arbetsgivare? sina valpköpare?

Jag slog upp ordet och fick följande förklaring


Lojalitet är en personlig egenskap som ibland betecknas som en dygd. En person som är lojal mot en annan person är under en längre tid hjälpsam och vänskaplig mot denna. Den som är lojal mot en annan tar även dennas parti i konflikter. Begreppet är särskilt vanligt förekommande för att beskriva relationer mellan personer av olika status, exempelvis mellan en regent och regentens undersåtar.”


Jag kom fram till att jag är nog inte så lojal, jag vill inte vara en undersåte till en regent där jag inte kan vara ärlig mot mina egna ideal eller min ras………nog vill jag vara hjälpsam och vänskaplig men inte när det strider mot min egen övertygelse och jag vill framförallt inte ta parti för något jag själv inte tror på.

Jag föredrar att vara ärlig mot mina vänner (utan att vara dum), ärlig mot min ras och rasklubb, ärlig mot mina valpköpare och framför allt ärlig mot mig själv.


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

       Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta idee...

Av Monica Johansson - 13 december 2013 09:23

Efter gårdagens inlägg och de starka reaktionerna på detta, kommer här ett (förhoppningsvis) kortare inlägg. När det gäller det andra stycket i gårdagens blogg är här ett förtydligande, det handlar inte om rykten, det handlar inte om skitprat om mina...

Av Monica Johansson - 12 december 2013 11:14

Jag bloggar alldeles för sällan tror jag, nu har jag massor med tankar som bubblar runt igen. Det har skrivits en hel del om Cesar Milan under hösten och nu senast i Hundsport. Många olika synpunkter huruvida hans metoder är bra eller inte. Själv har...

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med ...

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt ...

Ovido - Quiz & Flashcards