Direktlänk till inlägg 31 mars 2013

....mer MH grubbel

Av Monica Johansson - 31 mars 2013 09:40

Påsk, lite mindre jobb och lite mer egen tidJ Skönt!! Grubblar vidare på collieavel, verktygen vi har och de olika meningar som finns om dessa. Mitt sista inlägg om MH ,var riktigt långt och ändå finns det massor att tillägga…..Bland annat kommenterade Per att han inte kan ursäkta avel på djur med stora rädslor. Givetvis tycker jag inte att rädda djur ska gå i avel, det strider mot SKK’s grundlagar, djurskyddslagen och allt sunt förnuft.

Det största problemet inom rasen tror jag är att vi inte ser på rädslorna på samma sätt. För mig är en hund som vänder sin rädsla inåt, slutar att agera och bara stirrar rakt fram mycket värre än en hund som flyr. Jag inbillar mig att om man åtminstone kan springa och kan fly från faran så mår man något bättre än när man inte ens förmår det. Ibland ser jag dom här paralyserade hundarna komma tillsammans med sina ägare som tycker att hunden är så trygg, den springer inte ivägL

Jag har absolut inga vetenskapliga belägg för det här utan det är min högst personliga tro.

Dessa eviga diskussioner på olika forum tar också upp felbedömningar, dåligt väder, beskrivare med fördomar mot collie osv. Allt det här är jag helt övertygad om att vi kan bortse ifrån om vi får fler ur kullarna till MH. Då kommer vi att se om kullen är orädd, lekfull och nyfiken eller om de flesta i kullen inte lever upp till det. Ibland kommer det att bli en kull som ger ett sämre resultat och det vore skönt om alla inser att det är så och att man inte behöver börja försvara sig.

Jag läste nyss på fb någon som skrivit att de hundarna som är felbedömda inte är rasens problem, dom hundarna kommer ju inte att bidra till en sämre MH spindel. Är hunden felbedömd och är ett bra avelsdjur så kommer givetvis större delen av avkomman också bli bra, och det är ju helt sant.

Nästa fråga som återkommer hela tiden är att man inte kan få valpköparna att komma till MH. Jag funderar mycket på det här och vad det kommer sig. Jag har nästan aldrig svårt att få mina valpköpare att röntga och MH beskriva sina hundar. Kanske beror det på mitt eget stora intresse och att jag genom det lägger fram det på ett intressant sätt? Jag tar dessutom upp det redan vid vår första kontakt, berättar lite om vad jag tycker är viktigt och vilka krav jag har på mina valpköpare. Det är ju faktiskt inte så att jag har valpköpare som allihop är intresserade av MH, de allra flesta har ingen aning om vad det är.

Många uppfödare säger att köparna lovar att hundarna ska röntgas och beskrivas men att det blir ändring när tiden närmar sig.  Hur kan det komma sig? Så klart underlättar det att jag ordnar MH för mina kullar men det är ju en lätt sak för alla uppfödare, bara att ta kontakt med sitt lokalområde eller sin lokala brukshundklubb och nog tror jag de flesta kan få hjälp då.

Det måste handla om något annat, antingen tycker man inte det är viktigt, eller så blir det lite besvärligt, jag vet inte. Kanske man inte vill ha hela kullar till MH om man misstänker att det inte kommer bli så bra? Det skulle dock vara intressant att höra andras synpunkter på det här.

När jag tittar på mina hundars beskrivningar så är det lek och nyfikenhet jag lägger stor vikt vid. Har vi en hund som är nyfiken och dessutom gillar att leka så är jag helt övertygad om att vi får mindre rädda hundar på samma gång.

Ofta hör vi också att man aldrig sett rädda hundar och undrar var dom finns…..Det kan inte vara en slump att collie ligger nästan sämst till vad gäller rädslor i den stora grupp av MH beskrivna raser, där de flesta faktiskt är sällskapshundar. Jag är ofta med på MH och kan tala om att det kommer en hel del rädda collie dit i alla fall. Det som gör mig bekymrad och ledsen är att jag ett flertal gånger hört kommentaren att beskrivaren ska bryta hundar för dom måste ha känd mental status eftersom den inom kort ska gå i avel……..Var är vårt uppfödaransvar då???

Jag är absolut inte bättre än någon annan, jag har också fött upp hundar som flyr på MH, hundar som inte orkar igenom banan eller hundar som är skotträdda men jag skulle aldrig drömma om att avla på dessa individer. Det är inte bara hunden som ska klara ett liv med stora rädslor det är en familj som ska ta hand om detta också. Att köpa hund är oftast ett stort ögonblick i en familjs liv, det SKA vara roligt att ha hund och inte ett tillrättaläggande för att hunden ska klara en vardag.

När jag skriver att vi ska tänka på att alla har en mening med sin avel menar jag snarare att jag vill ha lekfulla, nyfikna och livliga hundar med aptit på livet medan andra kanske vill ha lugnare hundar men ändå stabila.  Det finns faktiskt inte NÅGON ursäkt att avla på rädda individer.  


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

       Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta idee...

Av Monica Johansson - 13 december 2013 09:23

Efter gårdagens inlägg och de starka reaktionerna på detta, kommer här ett (förhoppningsvis) kortare inlägg. När det gäller det andra stycket i gårdagens blogg är här ett förtydligande, det handlar inte om rykten, det handlar inte om skitprat om mina...

Av Monica Johansson - 12 december 2013 11:14

Jag bloggar alldeles för sällan tror jag, nu har jag massor med tankar som bubblar runt igen. Det har skrivits en hel del om Cesar Milan under hösten och nu senast i Hundsport. Många olika synpunkter huruvida hans metoder är bra eller inte. Själv har...

Av Monica Johansson - 24 oktober 2013 18:18

Ja, den som sa att tiden går fortare och fortare och den som nämnde att tiden går fort när man har roligt vet vad de talar om. Här hinns inte med mycket mer än hundar, hundar och hundar…..mina barn kommer med förvånade utrop om jag hinner med ...

Av Monica Johansson - 10 augusti 2013 11:19

Ja nu var det länge sen jag plitade ner något, det har varit sommar och med den mycket glädje och stor sorg. Det är först nu jag med tårarna rinnande kan sätta ord på min sorg. Under våren blev min älskade Pekka sjuk och förloppet var snabbt, straxt ...

Ovido - Quiz & Flashcards