Alla inlägg under februari 2014

Av Monica Johansson - 5 februari 2014 15:58

    


Hehe, jag kan inte annat än skratta. I flertalet föreningar där jag är verksam jagar man folk till alla uppdrag, men tjatar, övertalar, försöker motivera ibland till och med muta. Det är inte lätt att hitta entusiaster som vill arbeta ideellt idag. Jag skrev flertalet föreningar, men kan faktiskt ändra det till alla……utom i en unik förening/klubb. Där står man helt plötsligt inför det rakt motsatta  !!! Man klamrar sig fast med näbbar och klor, struntar totalt i gängse ordning med valberedning och medlemmarnas val. Efter meddelande från valberedningen att deras namn inte kommer föreslås, läggs på klubbens hemsida ut att samtliga styrelsemedlemmar vars mandatperiod går ut, står till årsmötets förfogande, man föreslår alltså helt frank sig själva!

 Inte nog med att någon i denna styrelse tar sig för detta tilltag utan HELA styrelsen anser tydligen att det är helt i sin ordning att föregå valberedningens förslag. Även om personval måste företas känns det minst sagt märkligt att en styrelse föreslår sig själv, är det ens möjligt??

Under hela mitt föreningsliv som börjar bli ganska långt har jag aldrig varit med om något liknande. Intressant är att samma styrelse redan förra årsmötet hotade hela mötet med avgång om inte mötet röstade ja till ett av styrelsen framlaga förslag………Samma styrelse har under året, publicerat privat mailkonversation, tillsammans agerat så flera personer avgått ur nämnda styrelse pga olämpligt språkbruk med högst olämpliga öknamn rörande föreningens medlemmar, ändrat vår tidigare tvåvägskommunikation till att nu endast vara en kommunikation från ett håll, avskrivit vårt medlemsmöte till ett informationsmöte, kort sagt försvårat kommunikationen på alla plan. Någonstans känns det som det börjat bli en privat lekstuga istället för den medlemsklubb det en gång varit. Är det månne en språngbräda uppåt för delar av eller hela styrelsen?

Föreningens mål sades vara att ena medlemmarna…..ja, enligt min mening har det inte hänt någonting på den vägen, det som hänt är att styrelsen enat sig med de som tidigare inte var vatten värda, samma helt orimliga, olämpliga språkbruk användes redan då dock inte om samma personer.

I min naivitet trodde jag att i föreningslivet ville man ha förtroende att leda en klubb/förening inte ta sig det förtroendet själv    , när inte ett sådant förtroende finns då avgår man, men allt detta brukar och borde skötas på obligatoriska årsmöten…..

Läste på annat håll att denna förening håller på att skriva historia, frågan är om det är sån här historia man vill skriva??

Ja, jag slutar som jag börjar med ett glatt om än något förvånat skratt.      

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards